Yeşil lastikler, yakıt tasarrufu, CO2 tüketimi - Tatile çıkma zamanı: Lastikler sayesinde yakıt tüketimi nasıl düşürülür
Center

Tatile çıkma zamanı: Lastikler sayesinde yakıt tüketimi nasıl düşürülür

Çevre 17.07.2013, Hakan

Lastiklerinizin otomobilinizin yakıt tüketiminin %20'sinden sorumlu olduğunu biliyor muydunuz? Size iyi bir haberimiz var: Lastiklerinizin yuvarlanma direncini düşürerek yakıt tüketimini aşağı çekmeniz mümkün. Peki ama nasıl? Öncelikle, lastiklerin hava basıncını düzenli olarak ayarlamalısınız. Bunun yanı sıra enerji verimliliği alanında A veya B sınıfı etikete sahip ürünler satın almalısınız. Tatil döneminin hemen öncesinde bulunduğumuz bu günler için son derece önemli bir bilgi.

Lastikler sayesinde yakıt tüketimi nasıl düşürülür Lastikler sayesinde yakıt tüketimi nasıl düşürülür - Telif hakkı © : rezulteo

Otomobil sürücülerinin çoğu lastiklerin otomobillerinin güvenliğinde oynadığı önemli rolden haberdardır. Buna karşılık, lastiklerin yakıt tüketimindeki payı pek bilinmemektedir. Bu pay göz ardı edilebilir olmaktan çok uzaktır. Lastiklerin toplam yakıt tüketiminin yaklaşık %20'sinden sorumlu olduğu hesap edilmektedir.

 

Yuvarlanma direnci 15 yıllık bir süreçte %30 aşağı çekildi

Lastik ile yakıt tüketimi arasındaki bağ yuvarlanma direnci ile açıklanabilir. Yuvarlanma direnci lastik hamurunun zemin ile temasından ve lastik deformasyonundan ortaya çıkan tüm kuvvetlerin toplamı anlamına gelmektedir. Bu direncin üstesinden gelmek için motor daha fazla enerji sağlar; dolayısıyla daha fazla yakıt tüketir ve daha fazla CO2 emisyonu gerçekleştirir.

Lastik imalatçıları bu alanda büyük bir ilerleme kaydetmiştir. 15 yıllık bir süreçte ortalama yuvarlanma direncini %30 düşürmeyi başarmışlardır. Fakat Continental'ın uzmanlarına göre bu alanda elde edilen %10'luk bir kazanım %1,6'lık bir yakıt tasarrufu ve 2 gr/km daha az CO2 emisyonu temin edebiliyor. Bu değerler size az gibi gelebilir ancak tasarruf ve çevresel etki açısından gayet önemlidir.

Nitekim, lastiklerin enerji verimliliği, mevzuatta önemli bir yer edinmiştir. Islak zeminde frenleme performansı ve yuvarlanma gürültüsü ile birlikte 2012 Kasımında yürürlüğe giren lastik performansı etiketleme mevzuatı çerçevesinde dikkate alınan üç kriterden biri haline gelmiştir.

 

1 bar'lık düşük hava basıncı %3 ile %5 arasında bir aşırı yakıt tüketimini beraberinde getiriyor

Yetersiz hava basıncının neden olduğu aşırı yakıt tüketimiTelif hakkı © : Michelin

  Lastik basıncı düştükçe yuvarlanma direnci de hızla yukarı tırmanır

Yakıt tüketimini etkileyen bir diğer faktör: Lastiklerin basınç değeri. Aşağıdaki şemada lastiklerin basınç değeri düştükçe yuvarlanma direncinin hızla arttığını görebiliyoruz: 0,3 bar'lık yetersiz basınç, yuvarlanma direncinin % 6 artmasına neden olmaktadır; ancak bu artışın %30'u bulması için 1 bar'lık düşük basınç değeri yeterlidir. Bu da  yakıt tüketiminin %3 ile %5 arası bir oranda artmasına neden olur.

Buna karşılık otomobil sürücüleri bu iddiayı pek de ciddiye alıyor gibi görünmüyor. Avrupa yolları ile ilgili olarak Bridgestone tarafından 2012'de gerçekleştirilen bir ankete bakacak olursak on otomobil sürücüsünden sekizi yetersiz basınca sahip lastikler ile sürüş gerçekleştirmekte. Ayrıca, Avrupalı sürücülerinin %30'a yakını 0,5 bar'ın üzerinde düşük basınca sahip lastikler kullanmakta.

 

Daha az yakıt tüketmenin çözümü: A veya B sınıfı lastikleri her zaman doğru basınç değeri ile kullanmak


 Yakıt tüketiminizi optimize etmek ve bu sayede CO2 emisyonlarınızı düşürmek istiyorsanız, ne yapmanız gerektiğini artık biliyorsunuz:

       >> Lastiklerinizin basınç değerini düzenli olarak kontrol edin : Lastik imalatçıları bunu ayda bir defa gerçekleştirmeyi tavsiye ediyor.
       >> Enerji verimliliği açısından A veya B sınfı lastikler satın alın. Büyük lastik imalatçılarının çoğu bu gibi lastikleri gamlarına dahil etmiş bulunmaktadır.

 

Enerji verimliliği açısından A sınıfına sahip lastik sayısı henüz az

      Marka

      Model

Enerji verimliliği

 Islak zeminde frenleme performansı 

     
    Boyut                

Bridgestone

Ecopia EP001S

A


205/55 R16 91V
*

 


Michelin
 

Energy E-V**

A

A


185/65 R15 88Q
*


Nokian
 

eLine

A

A


205/55 R16 94H
*


Pirelli
 

Cinturato P7 Blue

A

A


205/50 R17 93W
*


Toyo
 

NanoEnergy 2

 A

C


205/55 R16 91V
*

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

* Aynı performans değerlerine sahip başka boyutlar da mevcuttur

** Elektrikli araçlara yönelik olarak geliştirilmiş lastik

 

 Enerji verimliliği açısından A sınıfına giren ve aynı zamanda ıslak zeminde iyi frenleme performansları sunan lastiklere piyasada henüz çok sık rastlanmamaktadır. Mevcut durumda en önde gelen lastik gamlarının çoğu bu kriter için B sınıfına sahiptir. Ancak bu değer de son derece olumlu bir sonuç vermektedir.

 

yakıt tasarrufu sağlayan lastikTelif hakkı © : Rezulteo

Rezulteo ile yakıt tasarrufu sağlayan lastikleri nasıl bulabilirsiniz 

>> Rezulteo'nun lastik seçim modülü (boyuta, araca ve markaya göre seçim) puanlandırma sistemine lastiğin etiketindeki performans değerlerini de dahil etmektedir.

>> Bunun yanı sıra, Etiketleme Mevzuatı çerçevesindeki değerler, arama sonuçlarının görüntülendiği sayfada incelenebilir.