Kış lastiği: güvenli sürüş için tavsiyeler - Kış mevsiminde doğru spor araç sürüşü
Center

Kış mevsiminde doğru spor araç sürüşü

Kış lastiği 10.12.2012, Rezulteo

ASP Compétition'da pilotluk yapan ve aynı zamanda pilotluk dersleri veren Philippe Ullmann'ın kış koşullarında yolda tam bir güvenlik içerisinde spor araç kullanımına yönelik tavsiyeleri.

Pilot Philippe Ullman Telif hakkı © : Etienne Crébessègues

ASP Compétition'da pilotluk yapan ve aynı zamanda pilotluk dersleri veren Philippe Ullmann'ın kış koşullarında yolda tam bir güvenlik içerisinde spor araç kullanımına yönelik tavsiyeleri.

Güçlü ve agresif bir araç kullanıldığında sürüşe verilen dikkati ikiye katlamak gerekir. Hem hızlanma hem de frenleme sırasında kontrol kaybı riski son derece yükselir. Sıradan bir araç kullanmadığınız için frenlemenizi daha da erken öngörmeniz ve hafif bir sürüş gerçekleştirmeniz gerekir. Görüşünüzü uzak bir noktada tutup zeminin durumu hakkında maksimum bilgi toplamaya çalışırsınız.

Limitlerinizi bilin
İyi bir sürücü aracına hız yaptıran sürücü değil aracının zemin ile temasını kaybetmesini engelleyen sürücüdür. Kaymaya ve yoldan çıkmaya başladığınız anda bir sürüş hatası yapmışsınız demektir. Bu durum bir yarış sırasında veya trafikte ciddi bir kazaya yol açabilir.

Frenlemenizi önceden planlayın
Kaygan zeminde sert bir frenleme kaçınılmaz bir şekilde kontrol kaybına yol açar. Bu yüzden yeterli bir güvenlik mesafesini koruyun ve acil fren gerektirebilecek hızlı direksiyon hareketlerinden kaçının.

Gaza yavaşça basın
Çeker tekerlerin patinaj yapmasını önlemek için kademeli olarak hızlanın. Eğer bu önlemi almanıza rağmen kavrama kabiliyetini kaybettiğinizi hissediyorsanız vites arttırın. Tekerlere giden güç bir anda düşecek ve tekrar kavrama kabiliyetine kavuşacaksınız. Zorlu yokuşlarda aynı şekilde hareket edin. 

Virajlarda hafif sürüş
Burada da öngörü en temel noktadır. Yine viraj ağzında ancak yol henüz düz iken yavaşlayın. Direksiyonu hafif bir şekilde çevirerek yavaş bir hızla virajı alın. Viraj sonunda gaz pedalını köklemeden kademeli bir şekilde hızlanın. 

Kavrama kabiliyeti kaybedildiğinde ne yapılmalıdır?
Bir sürüş hatasını telafi etmek için gözleri hiçbir zaman yoldan ayırmadan aşağıdaki adımlar gerçekleştirilmelidir. Unutmayın, eğer gözünüzü bir engele dikerseniz çok büyük ihtimalle o engele çarparsınız.

> Arkadan itişli (çeker tekerleri arkada olan) araçlarda

  • Patinaj sert bir frenlemeden kaynaklanıyorsa fren pedalını tamamen serbest bırakın.
  • Eğer arka tekerler kavrama kabiliyetlerini kaybederlerse, kavramayı geri kazanmak için gaz ve debriyaj pedalları ile oynayın.
  • Araç hakimiyetini geri kazanmak için direksiyonu gitmek istediğiniz yönde yavaşça çevirin.
  • Kontrolü tekrar sağladıktan sonra daha makul bir hızda sürüşe devam edin!

> Önden çekişli (çeker tekerleri önde olan) araçlarda 

  • Patinaj sert bir frenlemeden kaynaklanıyorsa fren pedalını tamamen serbest bırakın.
  • Eğer ön tekerler zemin ile teması kaybederlerse gaz pedalını yavaşça serbest bırakın ve ön lastik takımına daha fazla ağırlık vermek için debriyaj pedalına basın.
  • Kontrolü tekrar sağladıktan sonra daha uygun bir sürüş tarzı uygulayın!

Bu tavsiyeler bilgi amaçlı verilmiştir ve rezulteo'nun sorumluluğunda değildir. 


Ayrıca bakınız

>>Spor araçlar için kış lastikleri

Philippe Ullmann, uzman bir pilot

Kış mevsiminde ideal sürüş nasıl olur? Araç kavrama kabiliyetini kaybettiğinde ne yapılmalıdır? Bu sorulara yanıt bulabilmek için Rezulteo, ASP Competition yarış takımının üyesi Philippe Ullmann'ın görüşlerini aldı. 1998'den beri GT yarışlarına ve V de V yarışlarına katılan bu yarış takımı bu pilot sayesinde birçok zafer kazanmıştır. Bunlardan en önemlisi de Fransa Kupası'dır (2003).