Kış lastiği: güvenli sürüş için tavsiyeler - Neden iki kış lastiği yeterli değil?
Center

Neden iki kış lastiği yeterli değil?

Kış lastiği 16.02.2013, Berk

Tasarruf sağlamak amacıyla kış lastiklerini yalnızca çeker aksa takmak isteyebilirsiniz. Sık sık gerçekleştirilen bu uygulamanın tam olarak güvenli olduğu söylenemez. Rezulteo, Michelin tarafından Fransa'nın Savoie bölgesinde bulunan Val-d’Isère pistinde gerçekleştirilen testlere katılarak bu veriyi doğrulamıştır.

İki ya da dört kış lastiği? Michelin testi Telif hakkı © : Rezulteo

Ön aksta kış lastikleri ve arka aksta yaz lastikleri kullanmak nispeten sıkça uygulanan bir çözümdür. Ancak otomobil sürücüleri bu uygulamanın ne derece tehlikeli olduğunu düşünmezler. Nitekim, lastiklerin bu şekilde monte edilmesi aracın yol tutuş özelliklerini ciddi ölçüde aşağı çeker.

Farklı hamur nitelikleri taşıyan lastikler monte edildiğinde ne olur? Yaz lastikleri 7oC'nin üstünde, kış lastikleri ise bu sıcaklık değerinin altında performans göstermektedir. Bu nedenle sıcaklık 7°C'nin altına düştüğünde kış lastikleri yoğun silika içeriği sayesinde bütün performans artılarını gösterecektir. Buna karşılık yaz lastiklerinin hamuru soğuk ile sertleşecektir. Sonuç mu? Ön lastikler ile arka lastikler arasında bir kavrama performansı farkı oluşur.

Yaz lastiklerinin ön veya arka aksa takılmasına bağlı olarak kullanım sırasında  yetersiz dümenleme (ön lastiklerin kayması) veya aşırı dümenleme (arka lastiklerin kayması) oluşur.

Bu olaya tanıklık edebilmeniz amacıyla Michelin tarafından Val-d’Isère pistinde gerçekleştirilen testler sırasında çekilen bir videoyu size sunuyoruz.

 

Kar üzerinde sürüş testi


    • Kullanılan araçlar: Renault Megane 3 ve Peugeot 3008.
    • Kullanılan lastikler: Ön aksta Michelin Alpin 4 (dağ lastiği) ve arka aksta  Michelin Primacy 3 (yaz lastiği).
    • Boyutlar: Megane 3 için 195 65 R15, 308 için 205 55 R16.
    • Yol yüzeyi: sıkışmış kar.
    • Test şartları: Sportif olmayan normal bir sürüş sırasında sabit hızda slalom gerçekleştirilmesi.

       

      Sonuç: Bu şartlar altında otomobil iyi bir çekiş kapasitesi sağlar. Ancak en ufak bir fren dokunuşunda veya en küçük bir direksiyon hareketinde arka lastikler şiddetli bir biçimde kayar. Bu beklenmedik kaymayı iyi bir araç hakimiyeti ve öngörü olmaksızın sınırlandırmak neredeyse imkansız.

      Aracın ters dönme riskini sınırlandırmak için araç henüz kaymaya dahi başlamamışken direksiyonun erkenden aksi yöne çevrilmesi gerektiğini bu videoda göreceksiniz. Yaşanan bu sürüş sorunu kar nedeniyle ciddi ölçüde armaktadır. Ancak bu sorunla ıslak, hatta kuru zeminde de karşılaşılabilir.

      Tavsiyemiz: Aracınızın iki aksı üzerinde daima birbirinin aynısı ve homojen yapıya sahip dört lastik kullanın. Eğer lastikleriniz farklı aşınma derecelerine sahipse en fazla aşınan lastikleri ön aksa monte edin: Kavrama yetersizliği ön aksta meydana geldiğinde kontrol edilmesi daha kolaydır.