Kış lastiği hakkında pratik bilgiler - ABS, ESP, ASR: Sürüş destek sistemleri kar üzerinde ne kadar etkilidir?
Center

ABS, ESP, ASR: Sürüş destek sistemleri kar üzerinde ne kadar etkilidir?

Kış lastiği Tan

Elektronik sürüş destek sistemleri otomobil üreticileri arasında giderek yaygınlaşmaktadır. Her ne kadar normal şartlarda aracın aktif güvenliğini ciddi oranda arttırsalar da, karda beklenmedik durumlara yol açabilirler. Bu sistemlerin etkinliğini kış mevsiminde de korumaya yönelik birkaç tavsiyeyi aşağıda bulabilirsiniz.

Kar üzerinde sürüş için tavsiyeler Kış şartlarında sürüş için tavsiyeler - Telif hakkı © : All Rights Reserved

Elektronik sürüş destek sistemleri araç üreticileri arasında giderek daha yaygın bir hale gelmektedir. Her ne kadar normal şartlarda aracın aktif güvenliğini ciddi oranda arttırsalar da, karda beklenmedik durumlara yol açabilirler. Bu sistemlerin etkinliğini kış mevsiminde de korumaya yönelik birkaç tavsiyeyi aşağıda bulabilirsiniz.

Eskiden yalnızca üst sınıf araçlarda kullanılan elektronik sürüş destek sistemleri artık giderek daha fazla otomobil modelinde bulunmaktadırlar. Kilitleme önleyici sistemi (ABS), acil fren destek sistemi (EBA), patinaj önleme sistemi (ASR) ve elektronik denge programı (ESP) en bilinen örneklerdir. Gelişmiş teknolojiye sahip bu sistemler motor ve frenler üzerinde etki göstermekte olup sürücünün acil durumlarda araç kontrolünü elinde tutmasına olanak sağlarlar.

Her ne kadar kuru ve nemli zeminde faydalı olduklarını belirtmeye gerek olmasa da kar üzerinde zaman zaman beklenmedik bir şekilde hareket edebilirler. Peki eğer mümkünse bu sistemleri devre dışı bırakmalı mıyız? Kesinlikle hayır; çünkü yüksek performanslı kış lastikleri ile beraber kullanıldıklarında tekerlerin kavrama ve hareket kabiliyetini ciddi ölçüde arttırırlar.


ABS sistemi patinajı önler fakat frenleme mesafelerini arttırır

10 yıldan daha eski olan araçlar hariç olmak üzere kilitleme önleyici fren sistemi kar üzerinde doğru bir şekilde çalışır. Buna karşılık frenleme mesafeleri ikiye ve hatta bazı yüzeylerde üçe katlanır. Bu dikkate alınarak hız azaltılmalı ve yavaşlamalar önceden planlanmalıdır.

Bununla birlikte ABS sistemi sağ ve sol tekerler arasındaki kavrama farkı nedeniyle kötü bir etki gösterebilir. Örneğin; zeminin sadece yarısı kar ile kaplıyken bu durumla karşılaşabilirsiniz. Ayrıca yol düzensiz bir yapıya sahipse parazit tepkilerle karşılaşabilirsiniz.


ESP: Düşük kavrama söz konusu olduğunda kalkış sırasında devre dışı bırakılmalıdır

Elektronik denge sisteminin işlevi, aracı mümkün olduğu ölçüde yolda tutmaktır. Bu sistem aynı zamanda virajda yetersiz dümenleme (ön lastik takımının kayması) ve aşırı dümenleme (arka lastik takımının kayması) risklerini de düşürür. Tekerlerin direksiyon hareketlerine yanıt vermediğini tespit ettiği anda kavrama kabiliyeti tekrar yerine gelene kadar ilgili teker veya tekerler üzerinde devreye girer.

ESP, araç hareket halindeyken kar üzerinde iyi faaliyet gösterir. Ancak kalkış sırasında belli durumlarda patinaj önleme sistemi aracı bloke edebilir. Örneğin; yoğun buzlu bir zeminde veya yokuş yukarı kalkış sırasında bu meydana gelebilir. En yeni ESP sistemleri karda hafif bir patinaja izin veren bir pozisyona sahiptir. Nispeten eski sistemlerde ise sistemi bir müddet devre dışı bırakmak ve araç hareket ettiği anda tekrar açmak yeterli olacaktır.


Sürüş destek sistemlerinin etkisini optimize etmek üzere tasarlanmış kış lastikleri

Elektronik sürüş destek sistemlerinin yaygınlaşması karşısında lastik imalatçıları artık bu sistemlerin etkisini arttıran lastikler sunmaktadırlar.

Bu durum özellikle Continental'ın ContiWinterContact gamında görülebilir. Örneğin TS 830 P modeli, boylamasına ve yanal kuvvetleri bir araya getirebilen sinüs dalgası şeklindeki kılcal kanallar ile donatılmıştır. Bu lastiğin performansını Alpe-d’Huez'deki Trophée Andros pistinde teyit etmiş bulunmaktayız.