Kış lastiği hakkında pratik bilgiler - Ağır kış lastiği, kış lastiği, çivili lastik, dört mevsim lastiği: Kış mevsimine yönelik lastiğinizi seçin
Center

Ağır kış lastiği, kış lastiği, çivili lastik, dört mevsim lastiği: Kış mevsimine yönelik lastiğinizi seçin

Kış lastiği Berk

Birçok farklı kategoride kış lastiği mevcuttur. Kullanım ve sürüş şartlarınıza uygun ürünü seçmenize yardımcı olmak üzere bu kategorileri sizlere tanıtacağız.

Kar üzerinde kış lastiği Kış lastiğinizi sürüş gerçekleştirdiğiniz ortama göre seçmelisiniz - Telif hakkı © : iStockphoto.com/rezulteo.com

Sıcaklık kriteri

Eğer otomobilinizi satın aldığınızdan beri yalnızca kanunların ön gördüğü kontrolleri gerçekleştirdiyseniz, aracınızda hala sıcaklıkların hiçbir zaman çok düşük seviyelere ulaşmadığı ılıman iklim şartlarıyla uyumlu yaz lastikleri bulunuyor demektir. Bu şekilde yağmurlu havalar da dahil olmak üzere sıcaklıkların ılıman olduğu zamanlarda optimal performans seviyesini elde edersiniz. Ancak sıcaklıklar 7°C'nin altına düştüğünde düşük performans sorunu ile yüzleşirsiniz: Nitekim, yaz lastiklerinizin hamuru bu durumda sertleşir ve performans değerlerini kaybeder. Termometrenin bu sınırı yalnızca nadiren geçtiği bölgelerde bu duruma müsaade edilebilir. Eğer sık sık kar altında kalan veya dağlık, soğuk bir bölgede yaşıyorsanız bu ortama uygun bir lastik takımının kullanılması kaçınılmazdır. Bunun da ötesinde ne tip bir lastiğe ihtiyaç duyduğunuzu da bilmelisiniz.

 

Farklı kış lastiği tipleri

Çoğu zaman bazılarını kış lastiği şeklinde tek bir isim altında toplama eğiliminde olsak da kış lastiğinin birçok farklı tipi bulunmaktadır.


Dört mevsim lastiği

Yaz lastiği ile kış lastiği arasında bulunan dört mevsim tipi lastikler bu iki farklı lastik kategorisi arasındaki bir uzlaşımın sonucudur. Buradaki amaç olabildiğince geniş bir kullanım aralığında etkili performans seviyeleri sunabilen bir ürün ortaya çıkarmaktır. Ancak buradaki sorun, söz konusu uzlaşım sonucunda bu ürünün ne ılık sıcaklıklarda bir yaz lastiği kadar, ne de düşük sıcaklıklarda bir kış lastiği kadar etkili olamamasıdır. Michelin'in Bilimsel ve Teknik İletişim Müdürü Dominique Aimon, "4 mevsim lastikleri, genelde Avrupalı sürücüler kadar dinamik bir sürüş ritmine sahip olmayan Amerikalı otomobil sürücüleri arasında çok yaygın bir ürün" diyor. Ancak bu lastik, kar ve buz ile kaplı zeminler ile karşı karşıya kalınan soğuk iklim şartlarında bir kış lastiğinin yerini kesinlikle alamaz. Kısaca, yol tutuşu, frenleme, aşınma ve yakıt tüketimi alanlarında en iyi kapasiteye sahip olmak adına ılıman geçen dönemlerde yaz lastiği ile sürüş gerçekleştirmeye devam etmek, soğuklar başladığında ise gerçek kış lastiklerine geçmek daha yerinde olur. Bunun yanı sıra, dört mevsim lastikleri genelde daha fazla yakıt tüketir ve birçok durumda nispeten daha uzun frenleme mesafelerine sahiptir. "Gerçek" kış lastiklerine gelecek olursak, bu isme sahip lastikler arasında da doğru ayrımı yapmak gerekir.

 

Kış lastiği ve dağ lastiği: M+S işaretleme ve 3PMSF logosu, ılıman geçen bir kış için en iyi çözüm

Teknik açıdan bir kış lastiği, yanağı üzerinde "M+S" işaretini taşımalıdır. Ancak yalnızca bu işaretleme bir kış lastiğinin performans seviyesini anlamak için yeterli değildir zira hiçbir yönetmelik ürünlerin bu işareti taşımak için gerekli özelliklere sahip olup olmadığının test edilmesini şart koşmaz. Örneğin, 4 mevsim lastiklerinin çoğu yanaklarında bu işareti taşır ancak gerçek kış şartlarında bu lastikler yetersiz kalır. Kış lastiklerinin performansından emin olmak için ürününüzün "3PMSF" logosunu taşıdığından emin olun. Bu logo lastikler üzerinde son derece ileri düzeyde testler gerçekleştirilmesi sonucunda elde edildiğinden yoğun kar şartlarında dahi yüksek performans elde edeceğinizi garantilemiş olursunuz. Birçok lastik imalatçısı bu tip (M+S, 3PMSF) kış lastikleri sunar ve bu lastiklerin performans seviyeleri üründen ürüne hafif farklılıklar gösterse de hepsi 70C'nin altındaki sıcaklıklarda optimal performans seviyeleri sunabilir. Bu lastiklerin hamuru, düşük sıcaklıklarda dahi esnek kalabilmek üzere yaz lastiklerden farklı bir yapıya sahiptir. Halbuki yaz lastikleri bu şartlar altında sertleşir. Asfaltın kar ve su ile kaplı olduğu durumlarda daha kolay tahliye sağlamak üzere kanal yapıları da farklıdır. Bu lastikler kötü sürüş şartlarında bile son derece iyi bir tutunma sağlayacak bir yapıya sahiptir. Ayrıca kış lastiklerinin yalnızca kar üzerinde etkili olduğunu kesinlikle düşünmeyin: Sıcaklıklar 70C'nin altında olduğu sürece bu lastikler ile yaz lastiklerine oranla daha iyi frenleyecek ve yolu daha iyi kavrayacaksınızYol zemini kuru ve karsız olsa dahi...

 

Kış lastiklerini ne zaman kullanmalı?

Pek yağmayan bir yerde yaşıyor olsanız bir kış lastiğinin performans özelliklerine ihtiyaç duyacaksınızdır: Tekrar etmek gerekirse bu lastikler sıfır derecenin biraz üzerindeki sıcaklıklarda ve kuru zeminde dahi daha iyi performans seviyeleri sergiler. Otomobilinizi mümkün olan en iyi şekilde kontrol edebilmenizi sağlayacak ve gün içerisinde termometre 100C'ye ulaşsa ve bunu aşsa bile yüksek performans değerleri ortaya koymaya devam edecektir. Doğal olarak ciddi soğukların hakim olduğu bölgelere yaklaştıkça, örneğin kayak yapmaya gittiğinizde veya dağlık bölgelere yolculuk ettiğinizde bu lastikler daha da önem kazanır. Hamurları sıfırın altındaki sıcaklıklarda yolu kavrar ve kanal yapıları makul seviyelerdeki kar ve buz ile kolayca baş edebilir. Eğer kayak yapmaya giderken yaz lastikleriniz ile yetinmeyi ve sürüş şartları kötüleştiğinde kar zincirleri takmayı düşünüyorsanız, bu zincirler ile 50 km/saat'lik hız limitini aşamayacağınız ve bu zincirleri çıkardığınız anda otomobilinizin kontrolünün ciddi ölçüde daha zor olacağı konusunda sizi uyarmak isteriz. "Soğuk ve nemli bir yolda kış lastiği yerine yaz lastiğinin kullanılması durumunda frenleme mesafeleri 2 katına kadar çıkabilir. Kar veya buz üzerinde ise bu mesafe sekiz katına kadar çıkabilir." Özetle, sıcaklıklar 70C’nin altına düştüğü anda kış lastiklerine geçilmesi önerilir. Yaşadığınız bölgede nadiren kar yağsa bile ve dağlık veya çok soğuk bir bölgeye yolculuk gerçekleştirmeyi düşünmeseniz bile... Ayrıca bir önceki sezondan kalma kış lastiklerinizi tekrar kullanacaksanız, arada geçen zaman boyunca basınç kaybı yaşanabileceğinden lastik basıncını kontrol etmeyi kesinlikle unutmayın.

 

Ağır kış lastikleri, en çetin kışlar için

Eğer soğuk bir bölgede veya dağda yaşıyorsanız veya sık sık kayağa gidiyorsanız, kış lastikleri (M+S, 3PMSF) büyük ihtimalle her türlü durumla yüzleşmenize olanak sağlayacaktır. Ancak kar yağışının çok daha ciddi olduğu ve sürüş şartlarının daha da zorlaştığı çok daha soğuk bölgelerde yaşıyorsanız, durum değişir. Çok daha ciddi kar ve buz seviyeleri ile karşılaşıldığında bir başka lastik kategorisinin kullanılması gerekir. Bu lastik kategorisi Kuzey Ülkelerinde kış mevsiminde yaygın olarak kullanılır ancak çıplak asfalt üzerinde sürüş gerçekleştirildiğinde bir yaz lastiğinden veya kış lastiğinden çok daha düşük bir sürüş konforu sunma dezavantajına sahiptir. Ağır kış lastikleri, normal kış lastiklerinden ve dağ lastiklerinden farklı bir şekilde tasarlanır. Yapısındaki hamur bileşimi sıfırın çok altındaki soğuklara direnç göstermesini sağlar. Yönlü deseni ve yoğun kılcal kanalları çok kalın kar ve buz üzerinde rakip tanımaz bir yol tutuşu kazandırır. Buna karşılık kuru ve nemli asfalt üzerinde klasik bir kış lastiği kadar rahat kullanım sağlamaz ve daha fazla yakıt tüketimine neden olur. Buz üzerinde mümkün olan en yüksek hareket kabiliyetini sağlamak için ağır kış lastiklerinin üzerinde metal çiviler bulunduran en radikal versiyonunu da seçebilirsiniz. Ancak bu durumda çıplak yol üzerinde sürüşün son derece hassas bir hale geldiğini belirtmek lazım: Lastik hızla aşınır, yol tutuşu azalır, yakıt tüketimi tavan yapar ve ağır kış lastiğinin bazı ülkelerde kullanımı tamamen yasak olabilir (veya ciddi kontrol altındaki kullanım dönemleri uygulanabilir). Birçok Avrupa ülkesinde bulunması neredeyse mümkün bile olmayan ağır kış lastiklerini yalnızca sürekli olarak kar ve buz üzerinde sürüş gerçekleştiriyorsanız kullanmalısınız. Çivili ağır kış lastikleri kullanmayı düşünüyorsanız doğal olarak bu kriteri daha da ciddiye almalısınız. 

 

İklim şartlarına uygun lastik kullanmak

Genel açıdan, en geniş kullanım amacına sahip lastiğin kış ve dağ lastiği (3PMSF) olduğunu görüyoruz. Tabi sıcaklıkların bütün sene boyunca 70C’nin üzerinde kaldığı bir ülkede yaşıyorsanız (bu durumda bütün sene yaz lastiği kullanılabilir) veya bunun aksi olarak kışların çetin geçtiği ve yolların yoğun bir şekilde kar ve buz ile kaplı olduğu bir yerde yaşıyorsanız bu durum sizin için geçerli değil. Bu ikinci durumda ihtiyacınız olan bir ağır kış lastiği, hatta çivili bir ağır kış lastiğidir. Kısaca, her şey coğrafi durumunuza ve kış mevsiminde aldığınız yollardaki sürüş şartlarına bağlı.

 

Ayrıca bakınız

>> Doğru kış lastiğini seçtiğinizden emin olmak isterseniz, ilgili ülkenin mevzuatını inceleyebilirsiniz.