Kış lastiği hakkında pratik bilgiler - Dört mevsim lastikleri kışın ne derece etkilidir?
Center

Dört mevsim lastikleri kışın ne derece etkilidir?

Kış lastiği

Her açıdan yüksek performans elde etmeyi amaçlayan dört mevsim lastikleri bir kış lastiği ile boy ölçüşemez. Her ne kadar yılda iki defa lastik değiştirme gerekliliğini ortadan kaldırsa da zemin soğuk ve kaygan bir hale geldiğinde kış lastikleri ile aynı güvenliği sunmaz. Bunun yanı sıra, bu lastikler daha çabuk aşınır ve daha fazla yakıt tüketirler.

Sisli yol Dört mevsim lastikleri kış şartlarında sürüş yapmaya uygun mu? - Telif hakkı © : Rezulteo

Dört mevsim lastikleri: Bu, yaz lastikleri ve kış lastikleri arasındaki bir ara lastiktir. Başlangıçta Amerikan piyasası için tasarlanmış bu lastik bütün sene boyunca aynı lastiğin kullanılmasına olanak sağlar. Bu sayede bir kış lastiği takımının satın alınması ve sonbahar ile ilkbaharda lastik değişimi ihtiyacı önlenmiş olur.

 

Bir kış lastiği kadar güvenli değil

 Genelde bir M+S işaretlemesi taşısa da sahip olduğu özellikler daha çok bir yaz lastiğine benzemektedir. Dolayısıyla sıcaklıklar 10°C'nin altına indiğinde ve zemin kayganlaştığında bir kış lastiği ile aynı seviyede güvenlik sunmaz. Touring Club Suisse (TCS) tarafından gerçekleştirilen testler de bu yöndedir.

Ölçülen performansŞartları
Test
Yaz Lastiği
Kış Lastiği Dört Mevsim Lastiği
Kuru zeminde frenleme mesafesi

100 km/saat'ten 0 km/saat'e
± 10°C

38 m51 m49 m

100 km/saat'ten 0 km/saat'e
± 20°C

38 m57 m52 m
Islak zeminde frenleme
mesafesi

80 km/saat'ten  0 km/saat'e
± 10°C

43 m40 m44 m
80 à 0 km/h
±20°C
40 m45 m47 m
Kar üzerinde frenleme mesafesi

40 km/saat'ten  0 km/saat'e

61 m29 m42 m
Yakıt
tüketimi
7,5 lt/100 km7,6 lt/100 km7,9 lt/100 km
Aşınma± 10°C105%100%115%
± 20°C100%115%110%

(Kaynak: Touring Club suisse)

 

Mevsime uygun lastiklerden daha az kazançlı

 Buna ilaveten dört mevsim lastiği kış mevsiminde bir kış lastiğinden (+%15) yaz mevsiminde de bir yaz lastiğinden (+%10) daha hızlı aşınacaktır. Ayrıca daha yüksek bir yuvarlanma direncine sahip olup daha fazla bir yakıt tüketimine neden olacaktır. Ekonomik açıdan yaz lastikleri ile kış lastiklerini dönüşümlü kullanmak TSC'nin aşağıda gösterilen simülasyonundan da anlaşılabileceği gibi dört mevsim lastikleri kullanmaktan daha avantajlıdır.

Masraf kalemi4 yaz lastiği4 kış lastiği12 dört mevsim lastiği
Lastik(1)470 TL473 TL1 798 TL
Jant (2)486 TL
Lastik değişimi (3)130 TL130 TL 
Montaj ve balans ayarı (4)149 TL149 TL224 TL
Yakıt Tüketimi (5)6 845 TL6 935 TL14 415 TL
Toplam15 767 TL16 437 TL

(Kaynak: Touring Club Suisse)

(1)   Kullanım süresi: 6 yıl veya 90.000 km; yaz ve kış lastikleri için 45.000 km, dört mevsim lastikleri için 30.000 km.
(2)   4 adet alüminyum jant.
(3)   Balans ayarı ve valflerin değiştirilmesi dahil değildir.
(4)   Valflerin değiştirilmesi 3. senede dahil edilmiştir.
(5)   Yaz lastikleri: 7,5 lt/100 km; kış lastikleri: 7,6 lt/100 km; dört mevsim lastikleri: 7,9 lt/100 km. Yakıt fiyatı: 2,17 TL