Lastik bakımı - Lastik aşınması nasıl ölçülür?
Center

Lastik aşınması nasıl ölçülür?

Lastik bakımı rezulteo

Aşınma göstergesi, derinlik göstergesi, renk değişimi: Lastiklerin aşınmasını takip etmeye yarayan farklı yöntemler.

Aşınmayı ölçmeye yarayan profesyonel derinlik göstergesi Telif hakkı © : All Rights Reserved

Lastiklerin aşınmasını takip etmek: Bir güvenlik meselesi

Lastiklerin aşınmasının düzenli bir şekilde kontrol edilmesi iyi bir sürücünün alışkanlıkları arasında yer almalıdır.  Lastik sırtı lastiğin yol ile temas eden tek parçasıdır. Hamur kalitesi ve sırt hamuru üzerindeki kanalların derinliği aracın yolu kavrama performansını doğrudan belirler.

Aşınmış bir lastik daha yüksek bir patlama ve suda kızaklama riski taşır. Bunun yanı sıra aşınma oranı arttıkça frenleme ve yol tutuşu performansı özellikle kış şartlarında düşmektedir.

Yasal aşınma sınırı T.C. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı tarafından “Araç Muayene İstasyonlarının Açılması, İşletilmesi ve Araç Muayenesi Hakkında Yönetmelik” ile belirtilmektedir. Bu yönetmeliğe göre lastik diş derinliği en az 1,6 mm olmalıdır.

 

Lastik aşınmasını ölçmek için kullanılan farklı teknikler

Aşınma göstergesi

En çok kullanılan sistem budur. Genelde boylamasına kanalların tabanına 1,6 mm kalınlığında bir sırt bloğu yerleştirilir. Lastik sırtı derinliği bu değere düştüğünde lastik yasal kullanım sınırına gelmiş demektir ve değiştirilmesi gerekir. Bu değerin aşılması durumunda otomobil kullanıcısı kanunu ihlal etmiş olur.

Aşınmış lastiğin yakınlaştırma opsiyonlu resmiTelif hakkı © : rezulteo

Klasik aşınma göstergesi


Lastik sırtı üzerindeki aşınma göstergesinin yerini bulmak için lastik yanağı üzerinde aşağıdaki işaretlerden biri aranır:

  • TWI (tread wear indicator - lastik sırtı aşınma göstergesi) kısaltması
  • Marka logosu
  • Bir üçgen

Michelin’in Bibendum sembolü şeklindeki aşınma göstergesiTelif hakkı © : Michelin

Michelin lastiklerinde ana kanaldaki aşınma göstergesinin yeri küçük bir Bibendum sembolü ile gösterilir.


Bazı markalar yardımcı aşınma göstergeleri de sunmaktadır. Bu göstergelerin aşınması lastiğin artık ıslak zeminde optimal performans sunmayacağı anlamına gelir.

Bir Continental lastiğinde bulunan yardımcı aşınma göstergesiTelif hakkı © : Continental

Bir Continental lastiğinde bulunan yardımcı aşınma göstergesi

 
Sayısal aşınma göstergesi

Bu sistem birkaç rakamdan oluşan bir aşınma ölçeğinin lastik sırtına işlenmesinden oluşur. Hamur derinliğini gösteren bu rakamlar lastik aşındıkça silinir. Nokian  ve Matador  gibi markalar bu sistemi kullanır. 

Bir Matador lastiğinde bulunan sayısal aşınma göstergesiTelif hakkı © : Matador

Bir Matador lastiğinde bulunan sayısal aşınma göstergesi


Bir Nokian lastiğinde bulunan sayısal aşınma göstergesiTelif hakkı © : Nokian

Bir Nokian lastiğinde bulunan sayısal aşınma göstergesi

 
Renk değişimi

Çinli iki tasarımcı lastik sırtı aşındıkça renk değiştiren bir lastik prototipi geliştirmiştir. Çalışma prensibi son derece basit olan bu lastiğin hamuru parlak turuncu renge boyanır. Bu şekilde lastik sırtı aşındığında bu renk ortaya çıkar. Zekice! Ancak uzmanlara göre hayata geçirilmesi o kadar da kolay değil!

Aşınma ile lastik hamurunun renk değiştirmesiTelif hakkı © : All Rights Reserved

Yanko Design tasarım ajansı tarafından önerilen konsept

 
Derinlik göstergesi

Aşınma göstergeleri lastiğin aşınma derecesini değerlendirmek için hızlı bir yöntem olmakla beraber bir derinlik göstergesinin hassasiyetine sahip değildir. Bütün otomobil ekipmanları merkezlerinde cüzi bir ücret karşılığında satın alınabilecek bu küçük alet, lastiğin farklı noktalarındaki kanal derinliğini mevzuata uygun bir şekilde ölçmeye imkan sağlar.

Aşınmayı ölçmeye yarayan profesyonel derinlik göstergesiTelif hakkı © : All Rights Reserved

Profesyonel derinlik göstergesi 

 

Madeni para. Derinlik göstergenizin olmaması durumunda lastik sırtındaki kanallardan birinin tabanına dayamak üzere madeni para kullanabilirsiniz.

  • Yaz lastiğinde 50 Kuruş'luk bir madeni para yeterlidir: Paranın kenarına yazılı Türkiye Cumhuriyeti yazısı görünüyorsa lastiğinizi değiştirme zamanı gelmiş demektir!
  • Kış lastiğinde 1 Lira'lık bir madeni para kullanmak gerekir: Paranın etrafındaki altın kaplı kısım kanalı aşarsa lastik aşınmış demektir.

Her ne kadar bu yöntem reddedilmese de tamamen güvenilir olduğu söylenemez.