Lastik bakımı - Tatile çıkmadan önce lastiklerinizi kontrol edin
Center

Uzun yola çıkmadan önce lastiklerinizi kontrol edin

Lastik bakımı Rezulteo

Yolculuğunuzu rahat bir şekilde geçirebilmek için yolculuk öncesinde otomobilinizin belli sayıda noktasını gözden geçirmeniz gerekir. İlk bakılması gereken yer, lastikler: Bunlar güvenliğiniz üzerinde büyük bir rol oynar. Basınç değeri, aşınma seviyesi, stepne, vs... Otomobil sürücüsünün kontrol listesi bunlardan oluşur.

Otomobilin yüklenmesi Tatile çıkmadan önce lastiklerinizi kontrol edin - Telif hakkı © : iStockphoto.com/rezulteo

Lastiklerin otomobilin güvenliği ile yakıt tüketimi ve dolayısıyla CO2 emisyonları üzerindeki etkisi dikkate alınacak olursa yola çıkmadan önce lastiklerinizin doğru bir şekilde şişirildiğinden ve iyi durumda olduğundan emin olmanız önemli.

Tedbirli bir otomobil sürücüsünün kontrol listesi

Checkbox Icône Lastiklerin aşınma durumu
Checkbox Icône Lastiklerin basıncı
Checkbox Icône Stepne (Yedek Lastik)
Checkbox Icône Sıvı seviyeleri, aynalar ve silecekler
Checkbox Icône Karavanlar ve römorklar

Lastiklerin aşınma durumu

Kontrol edilmesi gereken ilk husus otomobilinizin lastiklerinin aşınma durumudur. Bunun için göz ucuyla hızlı bir kontrol yeterli olmayacaktır. 
• Lastik sırtının aşınma göstergesine ulaşmadığından ve lastik yanaklarında kesik veya şekil bozuklukları olmadığından emin olmalısınız. 
• Elinizi lastiğin yüzeyinde gezdirerek anormal aşınmaların mevcut olup olmadığını kontrol edin.
• Lastiklerinizin daha düzgün bir şekilde aşınmasını sağlamak adına bu tatil yolculuğunuz lastiklerinizin rotasyonunu gerçekleştirmek için uygun bir fırsat olabilir.

Lastiklerin aşınması hakkında daha fazla bilgi

Lastiklerin basınç değeri

Lastiklerinizin basıncını kontrol edinTelif hakkı © : Horace Ko
Lastiklerinizin durumunu kontrol ettikten sonra doğru basınç değerine sahip olduklarından emin olmalısınız. Bridgestone tarafından 2013 Mayıs ayında yaptırılan bir anket her 10 Avrupalı otomobil sürücüsünden sekizinin yetersiz basınca sahip lastikler ile sürüş gerçekleştirdiğini göstermiştir. Aşırı ölçüde yetersiz basınca sahip bir lastiğin özellikle otoyolda yüksek hız yapıldığında patlayabileceği düşünüldüğünde bunun oldukça endişe verici bir sonuç olduğu görülebilir. Bunun yanı sıra, çok düşük bir lastik basıncı lastiklerin erkenden aşınmasına ve daha fazla yakıt tüketilmesine yol açabilir.

Son olarak, tatil yolculuklarında sık sık olduğu gibi aracın ciddi bir yük taşıması durumunda lastiğin ezilmesini önlemek için standart basınç değerine 0,2 ile 0,3 bar arası bir değer eklenmesi önerilir.

Lastiklerin basınç değerleri hakkında daha fazla bilgi

Stepne (Yedek lastik)

Stepne ve krikoTelif hakkı © : All Rights Reserved
Her ne kadar lastik patlaması gittikçe daha da az rastlanan bir durum olsa da (Michelin'e göre her 75.000 km'de bir) stepnenizin sürüş gerçekleştirebilecek durumda olduğunu ve kullanılmayacak duruma gelen tekeri değiştirebilmek için gerekli alet edevata sahip olduğunuzu mutlaka kontrol etmelisiniz.


Eğer otomobilinizde stepne yerine bir lastik tamir spreyi bulunuyorsa, son kullanım tarihinin geçmediğinden emin olun.

Ayrıca belki de patlama durumunda bir destek hizmetinden faydalanabiliyor olabilirsiniz (Otomobil sigortanız veya lastiklerinizin satın alımı sırasında aldığınız sigorta çerçevesinde). Bu durumda otomobilinizin içerisinde bulundurduğunuz belgelerin arasına acil bir durumda arayacağınız telefon numarasını da eklemeyi unutmayın.

Stepne hakkında daha fazla bilgi

Kontrol edilecek diğer hususlar

Aracınızın yağ seviyesini kontrol edinTelif hakkı © : All Rights Reserved

Lastiklerin kontrolü gerçekleştirildikten sonra aracın diğer önemli kısımlarına geçebilirsiniz: Frenler, motor, silecekler, aynalar, vs.

Sıvı seviyeleri. Otomobilinizin düzgün bir şekilde çalışmasını sağlamak için kullanılan farklı sıvıların seviyelerini kontrol etmek kaçınılmazdır.
• Motor yağı: Göstergeye bakarak kontrol edilir.
• Motor soğutma sıvısı: Rezervuara bakarak kontrol edilir (Motor soğukken gerçekleştirilir).
• Fren hidrolik sıvısı: Rezervuara bakarak kontrol edilir.
• Hidrolik direksiyon yağı: Rezervuara bakarak kontrol edilir.
• Cam silme sıvısı: Rezervuara bakarak kontrol edilir.

Aynalar. Temiz ve iyi durumda olmalıdırlar. Aracın bütün ışıklarını ve sinyal lambalarını kontrol edin.

Silecekler. Kauçuğun hala esnek olduğunu kontrol edin ve otomobilin ön camında bu kauçuğa zarar verebilecek etkenlerin olmadığından emin olun.

Karavanlar ve römorklar

Eğer otomobilinizin arkasına bir karavan veya römork takarak yola çıkacaksanız lastiklerinizin patlamasını önlemek için birkaç tavsiyede bulunalım. Ne de olsa özellikle otoyolda böyle bir sorunla karşılaşmak son derece tehlikeli olabilir.

> Karavanın veya römorkun üreticisinin belirttiği maksimum hız ve yük değerlerine mutlaka uyun.

Uzun bir süre yük kapasitenizin üst limitinde sürüş gerçekleştiriyorsanız takviyeli (reinforced) lastikler kullanmanız önerilir.

Referans lastik hava basıncı genelde standart bir lastik için 2,5 bar, takviyeli bir lastik için 3 bardır.  Ağır yük durumunda bu değer 0,5 bar arttırılır. Bu durumda toplam basınç değeri standart bir lastik için 3 bar, takviyeli bir lastik için 3,5 bar olur.

Az kullanılsalar dahi karavan veya römork lastikleri 5 sezondan daha uzun süre kullanılmamalıdır. Nitekim, lastikler depolama dönemlerinde şekil bozukluklarına eğimlidir. Jant yakınlarında küçük çatlaklar görürseniz lastiği değiştirmeye tereddüt etmeyin.

Römorklu karavanTelif hakkı © : iStockphoto.com/rezulteo