Lastik etiketlemesi hakkında herşey - Etiket sayesinde lastik performanslarını karşılaştırın
Center

Etiket sayesinde lastik performanslarını karşılaştırın

Lastik etiketlemesi hakkında herşey Serdar Can

Bu etiketleme uygulaması tüketicinin lastik karşılaştırması sırasında fiyat ve markanın dışındaki kriterleri de dikkate alabilmesini sağlayacaktır. Bununla birlikte belirtilen performans sınıfları arasındaki farkın frenleme mesafesi veya yakıt tüketimi açısından ne kadar büyük olduğunu keşfetmek yine tüketiciye düşüyor.

Etiketleme sayesinde performans karşılaştırma Etiketleme sayesinde lastiklerin performanslarını karşılaştırma - Telif hakkı © : Rezulteo

Lastiklerin etiketlenmesinde amaçlanan hedeflerden biri tüketicinin fiyat dışındaki kriterleri dikkate alarak lastikleri karşılaştırabilmesini sağlamak üzere tüketiciyi bilgilendirmektir. Tüm Avrupa Birliği'nde uygulamaya konan bu sistem araç sürücülerinin daha güvenli ve çevreye daha duyarlı lastik satın almalarına olanak sağlayacaktır.

Bu etiket lastik performansını şu üç kritere göre sınıflandırmaktadır: enerji verimliliği, ıslak zeminde frenleme performansı ve dış yuvarlanma gürültüsü. Ölçülen her bir performans kriteri için belirlenen iki farklı derecelendirme arasındaki farka dair birkaç bilgiyi aşağıda bulabilirsiniz.

-

Enerji verimliliği

Lastiklerin yakıt tüketimine katkısı yuvarlanma direncinin ölçümü ile bulunur. Etiket, belli bir renk ve harf aracılığı ile lastiğin ait olduğu yuvarlanma direnci sınıfını gösterir. A derecesini almış bir lastik ile G derecesini almış bir lastik arasındaki fark son derece ciddidir.

Yakıt tüketimi ile ilgili fark 0,5 lt/100 km değerinde olup yıllık 80 litrelik yakıta denk gelmektedir (15.000 km/sene'lik bir mesafeye dayalı olarak).

CO2 emisyonlarına değinecek olursak A notu ile G notu arasındaki fark 12 gr/km olup yılda 0,18 ton'luk bir CO2 emisyonuna denk gelmektedir (aynı yıllık mesafeye dayalı olarak). Bir karşılaştırma gerçekleştirebilmeniz için 2013'de yürürlüğe girecek çevre koruma primi ile ilgili kanunun prim artışı uygulamasının 135 gr/km'den itibaren başlayacağını belirtebiliriz.

>> Yakıt ve CO2 miktarları arasındaki farkları hesaplatın

-

Islak zeminde frenleme

Islak zeminde frenleme performansının ait olduğu sınıf, söz konusu lastiğin test edilmesi ile elde edilen sonuçların bir referans lastik ile elde edilen sonuçlarla karşılaştırılmasıyla elde edilir.

A sınıfı ile F sınıfı (G sınıfı kullanılmamaktadır) arasındaki fark 80 km/saat'lik bir başlangıç hızına sahip bir araç için 18 metrelik bir mesafeyi , yani art arda dizilmiş 4 binek araç uzunluğunu temsil etmektedir.

-

Dış yuvarlanma gürültüsü

Sınıflandırma test sonucunun belirli bir sınır değer ile karşılaştırılması ile tespit edilir. Burada dikkate alınan sınır değer lastiğin türüne ve boyutlarına göre farklılık gösterir. Bu sınır değer en geç 2016'da düşürülecektir.

İki farklı sınıf arasındaki performans farkı 3 dB'e denk gelir. Yani, her sınıf farkında ses seviyesi yarısı ölçüsünde artar veya azalır.

1 ses dalgası işareti: İyi performans. Yuvarlanma gürültüsü seviyesi gelecekte standart haline gelecek değerin en az 3 dB altındadır.

2 ses dalgası işareti: Orta seviyede performans. Yuvarlanma gürültüsü seviyesi gelecekte standart haline gelecek değerdedir.

3 ses dalgası işareti: Vasat performans. Yuvarlanma gürültüsü seviyesi yürürlükte olan standart çerçevesinde kabul edilebilir ölçüdedir ancak 2016'da kullanımda olacak sınır değerin üzerindedir.

 

Ayrıca bakınız

>> Etiket bilmeniz gereken her şeyi belirtmiyor

Yuvarlanma direnci kategorisinde G notu ya da ıslak zeminde frenlemede F notu alan lastiklerin satışı 1 Kasım 2014 tarihinden itibaren yasaklandı. Ancak, bu tarihten önce üretilen lastikler, yönetmeliğin yürürlüğe girmesinden 30 ay sonrasına kadar piyasada satışa sunulabilecekler. Bunun için son tarih 1 Mayıs 2017.