Lastik etiketlemesi hakkında herşey - Etiketleme: Lastiklerin değerlendirmesini kim gerçekleştiriyor? Testler nasıl yürütülüyor?
Center

Etiketleme: Lastiklerin değerlendirmesini kim gerçekleştiriyor? Testler nasıl yürütülüyor?

Lastik etiketlemesi hakkında herşey

1 Kasım 2012'den itibaren performans etiketleri sayesinde lastikleri karşılaştırmak mümkün olacak. Bu etiket lastikleri üç farklı kritere göre sınıflandıracak: Enerji verimliliği, ıslak zeminde frenleme performansı ve dış yuvarlanma gürültüsü. Peki lastiklerin performanslarının değerlendirilmesi kimin görevi olacak ve testler ne şekilde gerçekleştirilecek?

Yuvarlanma gürültüsü ölçümü Lastiklerin yuvarlanma gürültüsü ölçümü - Telif hakkı © : Rezulteo

Lastiklerin Avrupa mevzuatı çerçevesindeki etiketlenmesine yönelik olarak test edilmeleri imalatçıların ve ithalatçıların sorumluluğuna bırakılmıştır. Dolayısıyla lastik üreticileri kendi kendilerini belgelendirmektedirler.

Lastik endüstrisinde rol alan tüm şirketler ürünlerini Avrupa Birliği kurumları tarafından dikkatli bir şekilde hazırlanan bir protokole uygun testlerden geçirirler. Tüketicinin lastikleri birbirleri ile karşılaştırmasına olanak sağlamak üzere güvenilir ve tarafsız bir sınırlandırma gerçekleştireceklerini de taahhüt ederler. 

Buna ek olarak Avrupa Birliği üyesi her devlet söz konusu testlerin öngörülen prosedüre uygun olarak gerçekleştirildiğini garanti altına almak sorumluluğu taşımaktadır. 

Lastiklerin enerji verimliliği testi  

Lastiklerin yakıt tüketimine katkısı yuvarlanma direncinin ölçümü ile bulunur. Diğer bir deyişle, lastiğin zemin ile teması sırasında lastiğin yaydığı enerji kullanılır. Yuvarlanma direnci ne kadar yüksekse, yakıt tüketimi o kadar fazla olacaktır.

Yuvarlanma direnci testiTelif hakkı © : All Rights Reserved

Lastik 2 m çapındaki bir tamburdan oluşan bir test mekanizması üzerinde standart bir protokole uygun olarak test edilir. Test, lastiğin yük göstergesinin %80'ine denk bir yük ile 80 km/saat hızda gerçekleştirilen bir sürüşün şartlarını lastiğe uygulamaktadır. 

Islak zeminde frenleme performansı testi

Islak zeminde frenleme performansı önemli bir güvenlik unsurudur. Avrupa Mevzuatı çerçevesinde lastiklerin etiketlenmesinde kullanılan ikinci kriter budur.

Islak zeminde Michelin Pilot Sport 3 lastik testiTelif hakkı © : rezulteo

Bu test ABS sistemine sahip standart bir binek araç ile gerçekleştirilir. Frenleme performansı 80 km/saat'ten 20 km/saat'e kadar gerçekleştirilen bir yavaşlama süreci sırasında ölçülmektedir. İlgili mevzuat bu testin gerçekleştirilmesi sırasında dikkate alınması gereken bütün koşulları belirtmektedir. Bu koşullardan birkaçı aşağıda belirtilmektedir:

Sıcaklık: Kış lastikleri için 2°C ile 20°C arası, yaz lastikleri için 5°C ile 35°C arası.

Pistin ıslaklığı: 0,5 mm ile 1,5 mm arası su yüksekliği

Pistin özellikleri: eğim, yekparelik, yol kaplamasının kalitesi, yüzey dokusu, sürtünme özellikleri...

Dış yuvarlanma gürültüsü testi

Yuvarlanma gürültüsünün düşürülmesi özellikle şehirde yaşam kalitesinin arttırılmasını sağlar. Avrupa mevzuatı çerçevesindeki etiketleme uygulaması sayesinde lastiklerin sınıflandırılması ve karşılaştırılması için Avrupalı yasa koyucular tarafından dikkate alınan üçüncü kriter budur.