Lastik satın alımı - Lastik ebatı değiştirilebilir mi?
Center

Lastik ebatı değiştirilebilir mi?

Lastik satın alımı Tan

Otomobilinizi "modifiye" etmek veya tasarruf sağlamak amacıyla fabrika çıkışı lastiklerden farklı boyutlara sahip lastikler satın almak istiyorsunuz. Bu durumda bir takım kriterlere uyum sağlamanız gerektiğini, aksi takdirde güvenliğinizi tehlikeye atabileceğinizi unutmayın. Bu konu ile ilgili olarak Rezulteo'nun tavrı kesindir: Otomobil üreticileri tarafından onaylanan boyutlar kullanılmalıdır.

Ön lastik boyutsal denkliği  Lastiklerin ebatını değiştirmek için boyutsal denklik kurallarına uyum göstermelisiniz - Telif hakkı © : iStockphoto.com/rezulteo.com

Bu soruya forumlarda ve sitemizin uzmanlarımıza sorularınızı sorabileceğiniz bölümde sıkça rastlamaktayız: Belli bir boyuttaki lastikten başka boyuttaki bir lastiğe geçme şansım var mı? Bu isteğin arkasında birçok sebep olabilir. Bazıları daha geniş çaplı jantlar monte ederek otomobillerine daha sportif bir görünüm verme çabasındadır. Bazıları da otomobilin fabrika çıkışında kullanılandan daha ucuz boyutta bir lastiğe geçerek tasarruf sağlama amacını taşır. Her halükarda lastik ebatının değiştirilmesi hafife alınacak bir iş değildir. Bilmediğiniz teknik ve yasal gereklilikler söz konusu olabilir.

 

Yalnızca otomobil üreticileri tarafından onaylanmış boyutlara güvenebilirsiniz

Bir otomobile hangi boyutta lastiklerin uygun olabileceğini yalnızca ve yalnızca otomobil üreticileri belirleyebilir. Gerçekleştirilen çalışmalar ve testler sonucunda belirlenen bu boyutlar maksimum performans ve güvenlik seviyesi sağlar. Bu boyutların dışına çıkmak aracın sürüş özelliklerini ve dolayısıyla güvenlik seviyenizin düşme riskini beraberinde getirir. Bunun yanı sıra bir polis kontrolü veya araç muayenesi sonrasında gerçekleştirilen ikinci bir muayene sırasında para cezasına çarptırılabilirsiniz. En kötüsü ise bir kaza durumunda sigorta kapsamı dışına çıkabilirsiniz.

 

Lastiklerin boyutsal denklik kuralları

Peki lastiklerin boyutunu değiştirmek istediğinizde uymanız gereken kriterler nelerdir? Üç adet kritere uymanız gerekir:

  • Yeni boyutun yük ve hız endeksleri fabrika çıkışı lastiğin değerlerine eşit veya bu değerlerden daha yüksek olmalıdır.
  • Lastiğin dış çapı otomobilin sürüş özelliklerini, özellikle hız göstergesinin hassasiyetini ve sürüş destek sistemlerinin (ABS, ESP, vs.) ayarlarını korumak amacıyla fabrika çıkışı boyutlar ile neredeyse tamamen aynı olmalıdır.
  • Tekere geçme alanı yeni boyut ile kullanım için yeterli olmalı (Kış mevsiminde zincir kullanıyorsanız bunun için ek bir alanı da dikkate almayı unutmayın). 

Avrupa Lastik İmalatçıları Organizasyonu ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation) tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan teorik boyutsal denklik tablolarının mevcut olduğunu aklınızdan çıkarmayın. Ancak bu tablolar bir lastik değiştirme veya "modifiye" kılavuzu niteliğinde de değildir.

 

Onaylanmış boyutlar nasıl bulunur?

Bu konu ile ilgili olarak Rezulteo'nun tavrı kesindir: Otomobil üreticileri tarafından onaylanmış boyutlar kullanılmalıdır! Ancak bunun için öncelikle bu boyutları bilmek lazım...

  • Otomobiliniz için onaylanmış boyutlar genelde sürücü kapısının iç kısmında veya aracın içerisindeki teknik belgeler arasında ve/veya ruhsat üzerinde bulunur.
  • Bu bilgileri Rezulteo sitesinin ana sayfasında bulunan lastik seçiciyi kullanarak da bulabilirsiniz.
  • Son olarak resmi bir veri tabanına sahip olan bir teknik kontrol merkezinde bu bilgileri edinebilirsiniz.

 

Rezulteo lastik seçicisi görüntüleme sonucu

rezulteo lastik boyutu sayfasıTelif hakkı © : Rezulteo

Bir BMW 3 Serisi otomobil için Rezulteo seçicisi 4 farklı jant çapı ile 3'ü ön ve arka lastikleri farklı takımlar olmak üzere 6 adet onaylanmış boyut sunmaktadır.


Geniş lastikler: Avantajları ve dezavantajları

Daha geniş lastikler temas alanını ve dolayısıyla kuru zeminde kavramayı arttırır. Aynı zamanda direksiyon hareketlerine daha hızlı bir tepki verilmesini sağlar. Buna karşılık daha küçük yanaklar yoldaki düzensizlikleri daha az absorbe ettiği için konfor, ıslak zeminde frenleme (daha az su tahliyesi) ve yakıt tüketimi (daha fazla yuvarlanma direnci) üzerinde olumsuz bir etkiye sahip olabilir.