Lastik satın alımı - Simetrik, asimetrik ve yönlü lastikler: Hangisini seçmeli?
Center

Simetrik, asimetrik ve yönlü lastikler: Hangisini seçmeli?

Lastik satın alımı Rezulteo

Lastik profilleri, bir diğer değişle lastik sırtının diş yapısı temel olarak üçe ayrılır. Bunlar nasıl ayırt edilir? Özellikleri nelerdir? Aracınıza ve kullanım şeklinize en uygun profil nasıl seçilir?

3 farklı lastik profili: Simetrik, asimetrik ve yönlü Simetrik, asimetrik ve yönlü lastiklerin karşılaştırması - Telif hakkı © : rezulteo

Simetrik lastik: Yol tutuşu ve kalite-fiyat oranı

Kumho Solus KH17 lastiğinin simetrik profiliTelif hakkı © : rezulteo

İsminden de anlaşılabileceği gibi simetrik bir lastik her iki yarısı da birbirinin aynısı olan bir profil anlamına gelmektedir. Asimetrik veya yönlü bir lastik kadar teknik olmayan bu lastikler aynı zamanda daha da ucuzdur. Bir diğer avantajları ise genelde iyi bir yol tutuşu sağlamalarıdır (düz yolda son derece dengeli). Madalyonun ters yüzüne bakacak olursak, bu lastikler özellikle ıslak yolda sürüş özellikleri olmak üzere bütün performansların optimize edilmesine müsaade etmemektedir.

Simetrik lastik temel olarak kısa mesafeler kateden şehir araçlarına ve kompakt araçlara yönelik olarak tasarlanır. Bu lastikler aynı zamanda iyi bir kalite-fiyat oranı arayışındaki otomobil sürücülerine de uygundur.

Montaj: Simetrik bir lastiğin montaj yönü bulunmaz. Dolayısıyla montaj veya rotasyon sırasında hata yapılması mümkün değildir.

 

Sık kullanılan simetrik lastiklerden birkaçı

       >> Dunlop SP Sport 300
       >> Goodyear Eagle NCT5
       >> Pirelli Cinturato P6
       >> Kumho Solus KH17

 

 

Asimetrik lastik: Her türlü hava şartında güvenlik

Bridgestone Turanza T001 lastiğinin asimetrik profili Telif hakkı © : rezulteo

Asimetrik bir lastiğin profili, lastik sırtının iç ve dış kısımlarındaki diş yapılarının birbirinden farklı olmasıyla diğer lastiklerden ayrılır. İç ve dış kısımların her birinin kendine özgü bir görevi bulunur. Bu doğrultuda, iç kısım suyu hızla tahliye etmek ve suda kızaklama risklerini azaltmak için genelde açık omuzlara sahip iken, dış kısım ise virajlarda lastiğin kontrol edilebilirliğini ve dengesini sağlayabilmek amacıyla lastik sertliğini arttıracak şekilde tasarlanmaktadır. Bu teknik yapının tabi ki bir bedeli vardır: Asimetrik lastikler, simetrik lastiklere oranla daha pahalıdır.

Çok sayıda otomobil üreticisi yeni modellerinde asimetrik lastikler kullanmayı tercih etmektedir. Bu lastikler özellikle hem kuru hem de ıslak yollarda güvenlik arayışındaki orta ve üst gam otomobil sahiplerine yöneliktir.

Montaj: Asimetrik lastikler söz konusu olduğunda montaj yönünü dikkate almak önemlidir. "Outside" işaretinin her zaman lastiğin dış yanağına denk gelmesi lazımdır. 

Rotasyon kuralları

 

Sık kullanılan birkaç asimetrik lastik

       >> Michelin Pilot Sport 3
       >> Bridgestone Turanza T001
       >> Goodyear Excellence
       >> Continental ContiPremiumContact 5

 

 

Yönlü lastik: Sportif performans ve karlı yollarda sürüş

BFGoodrich G-Force Profiler lastiğinin yönlü profiliTelif hakkı © : rezulteo

V şeklindeki profil ve aşağı bakan hamur blokları sayesinde yönlü lastiğin ayırt edilmesi kolaydır. Özellikle ıslak zeminlerde etkilidir. Nitekim, ağır yağmur durumunda su hızla tahliye edilir ve kavrama performansı arttırılarak suda kızaklama riskleri ciddi oranda düşürülür. Bu şekildeki bir profil özellikle karlı yoldaki ve erimiş kar üzerin deki hareket kabiliyetini arttırır. Son olarak, sportif görünümü sportif sürüş meraklılarınca son derece beğenilir. 

Yönlü profil sık sık ıslak yollarda sürüş gerçekleştiren spor otomobilleri için idealdir. Bu profil aynı zamanda karlı yollarda sürüş gerçekleştirmek için de önerilir.

Montaj: Bu lastiklerde montaj yönü dikkate alınmalıdır. Montaj yönü lastik yanağı üzerindeki bir ok ile gösterilir.  

Rotasyon kuralları

 

Sık kullanılan birkaç yönlü lastik

      >> BFGoodrich G-Force Profiler (yaz)
      >> Uniroyal RainSport2 (yaz)
      >> Toyo Proxes T1R (yaz)
      >> Continental WinterContact TS850 (kış)
      >> Michelin Alpin A4 (kış)