Lastik satın alımı - Sürüş konforu, lastik satın alırken öncelik verilen bir kriter
Center

Sürüş konforu, lastik satın alırken öncelik verilen bir kriter

Lastik satın alımı Hakan

Bir lastiğin kalitesine ve değerine katkıda bulunan önemli etkenler arasında sürüş konforu göz ardı edilemeyecek bir yere sahiptir. Ne de olsa bu kriter lastik etiketleme sistemine dahil edilen ve günlük hayatta sürüş hissini ciddi ölçüde etkileyen bir unsurdur.

Otomobilde sürüş konforu Yuvarlanma gürültüsü açısından yüksek performansa sahip lastiklerle sürüş gerçekleştirmek iyi bir sürüş ortamı temin eder - Telif hakkı © : iStockphoto.com/rezulteo.com

Güvenliğe verilen önem konforu unutturmamalı

Yeni bir lastik seçerken doğal olarak performans özelliklerine öncelik veriyorsunuz. Kuru zeminde frenleme, ıslak zeminde frenleme, suda kızaklama direnci, yol tutuşu ve aşınmaya karşı direnci gibi özelliklerin hepsi bir lastik satın alırken dikkate alınan kriterler arasındadır. Güvenlik açısından gerçekten ciddi bir önem arz eden bu kriterlere ek olarak lastiğin fiyatı ve yakıt tüketimine katkısı gibi değerlendirmeye alınan daha birçok husus mevcuttur. Ancak bütün bunların yanı sıra sürüş konforunu da dikkate almayı unutmayın!

 

Yuvarlanma gürültüsü

Sessiz bir motora sahip olan elektrikli bir araç ile sürüş gerçekleştirdiğinizde yuvarlanma gürültüsünü daha rahat fark edersiniz: Otomobilinizin yol üzerinde ilerlemesi bile başlı başına lastiklerinizin yuvarlanma gürültüsü yaratmasına neden oluyor. Zemin ile temas eden lastikler kaçınılmaz olarak gürültü yapıyor ve bu gürültünün şiddeti hızınız ile doğrudan orantılı. Ne kadar hızlı bir sürüş gerçekleştirirseniz, otomobil içerisinde o kadar yüksek bir gürültü hissedersiniz. Eğer lastiğiniz yuvarlanma gürültüsünün etkilerini düşürecek şekilde geliştirilmemişse söz konusu ses seviyesi hızla rahatsız edici düzeylere ulaşabilir.

 

Lastik yapısının gürültüye etkisi

Teoride bir lastiğin kanalları gürültüye neden olur. İdeal olarak, hepimizin düşük yuvarlanma direncine sahip kanalsız düz (slick) lastikler ile sürüş gerçekleştirmesi gerekirdi. Üstelik bu sayede çok iyi bir durumda bulunan asfalt zeminlerde mümkün olan en yüksek tutunmayı elde ederdik. Ancak bu slick lastikler son derece açık bir sebeple yasaklanmış durumda: Islak asfalt üzerinde düz lastikler ile güvenli sürüş gerçekleştirmek mümkün değil. Çok amaçlı bir kullanım için tasarlanan otomobil lastiği bu nedenle yapısındaki kanallara rağmen  kabul edilebilir bir yuvarlanma gürültüsü seviyesine sahip olmak üzere özenle geliştirilmelidir. Bu gereklilik sadece söz konusu aracın yolcuları için değil aynı zamanda yayaların ve şehir sakinlerinin akustik konforu için de önemlidir. Zira lastiğin neden olduğu gürültü, yürürlükteki ölçüm standardına göre (motor kapalı bir şekilde 80 kilometre/saatlik bir hızda ilerlerken araçtan 7,5 metre uzağa yerleştirilmiş iki mikrofon ile) elde edilen gürültü seviyeleri genelde hareket halindeki bir tren veya çalışmakta olan bir elektrikli süpürge ile aynı düzeydedir. Dolayısıyla lastik imalatçısı lastiğin performans değerlerinden ödün vermeksizin bu konuya mümkün olan en yüksek dikkati göstermelidir.

 

Yol üzerindeki düzensizliklerin emilmesi

Lastiğin neden olduğu gürültüye ek olarak yol üzerindeki düzensizliklerin emilme kapasitesi de lastiğin akustik konforunda rol oynar. Bu konuda elde edilen sonuç oldukça çeşitli etkenlere bağlıdır: Lastiğin sırt kaplamasının asfalt üzerindeki pürüzleri ve oluşan titreşimleri emme kapasitesi, yolun kendi kalitesi ve aracın amortisman ile süspansiyon sistemleri. Bu nedenle pürüzsüz bir yol üzerinde son derece iyi bir ses yalıtımına sahip lüks bir sedan ile elde edeceğiniz konforun aşınmış bir yol üzerinde küçük ve ekonomik bir şehir aracı ile tecrübe edeceğiniz konfor seviyesinin üzerinde olacağı açıktır.

 

Etiket üzerinde önemli bir gösterge

Gürültü performansı etiketiTelif hakkı © : rezulteo
Bir lastiğin iyi bir sürüş konforu sunup sunmadığını anlamak için etikete bakmak iyi bir ipucu verebilir zira yuvarlanma gürültüsü yukarıda bahsedilen üç kriterden biridir. Etiket üzerindeki sembol, desibel cinsinden yuvarlanma gürültüsünün tam değerini verir ve bu değerin yanındaki küçük dalga desenleri ile söz konusu gürültünün seviyesi gösterilir: Tek bir siyah dalga lastiğin az gürültü yaptığını gösterirken üç siyah dalga lastiğin yuvarlanma gürültüsü açısından kötü bir seçenek olduğuna işaret eder.