Lastik ve teknoloji - Lastik nasıl yapılır?
Center

Lastik nasıl yapılır?

Lastik ve teknoloji Onur

Lastik sırtı, kılcal kanallar, damak teli paketi, karkas katı... Lastik yapısını anlamak için bütün bu terimleri bilmek gerekir.

Bilgisayar ile lastik tasarımı Lastik göründüğünden daha karmaşık bir yapıdır - Telif hakkı © : All Rights Reserved

Lastik kompozit bir üründür. Hamurun, çelik tellerin ve naylon ile polyester gibi tekstil liflerin bir araya geldiği karmaşık bir bileşimdir. Bu maddeler birbirine yapıştırılmamakta, vulkanizasyon olarak adlandırılan bir kimyasal tepkime ile tek bir madde haline getirilmektedir. Bu elemanların her birini yakından inceleyelim. 

 

Hava geçirmez tabaka

Şambriyel uzun zamandan beri kullanılmamaktadır. Artık onun yerini tamamen hava geçirmez sentetik bir ince kauçuk tabakası aldı.

 

Düz sargılı karkas (veya karkas katı)

Bu eleman lastiğin iskeletidir. Düz sargılar şeklinde yerleştirilmiş ve kauçuğa yapıştırılmış tekstil liflerden oluşan kablolardan meydana gelmektedir. Bu kablolar lastik yapısının temel bir unsuru olup lastiğin basınca dayanmasını sağlar.

 

Damak ve damak teli paketi

Bu eleman lastiğe şeklini verir. Damak teli paketleri lastiğin janta sarılmasını sağlar. Çok ciddi yüklere direnç gösterebilir.

 

Alt dolgu kısmı (veya tutunma bölgesi)

Bu, lastiğin jant ile temas eden kısmıdır. Görevi hava geçirmezlik sağlamak ve aracın hızlanması ve frenlemesi sırasında motor gücünü yola aktarmaktır.

 

Lastik yanağı

Bu eleman lastiğin yan kısmıdır. Esnek hamurdan üretilen lastik yanakları lastiği, karkasa hasar verebilecek darbelerden (kaldırım darbelerinden, vs.) korur. Ayrıca lastik işaretlemeleri de burada bulunur.

 

Kemer katları

Bunlar sırt katmanını kaplamakta olup hızın etkisine maruz kalan lastik profilinin sabit kalmasını ve oluşan sıcaklığın düşürülmesini sağlar. Merkezkaç kuvvetinin etkisiyle gerilmemesi için genelde naylondan oluşan ve çevresel yönde yerleştirilmiş kablolar ile donatılmıştır.

 

Sırt katmanları

İnce ve dayanıklı çelikten kablolar ile donatılan sırt katmanları yanlamasına bir şekilde birbiri üzerine binmekte olup birbirine yapıştırılmıştır. Tellerin karkas ile birbirine geçmesi lastik sırtının rijiditesini temin eden üçgen ağların oluşmasını sağlar.

 

Lastik sırtı

Bu, lastiğin zemin ile temas eden kısmıdır. Lastik sırtı çok ciddi yüklere direnç gösterebilmelidir. Yapısında bulunan bileşim her türlü zeminde kavrama sağlamalı, aşınmaya ve yıpranmaya karşı dirençli olmalı ve yüksek sıcaklıklara ulaşmamalıdır.

 

Diş yapıları

Lastik sırtında bulunan kanallar ve hatlar zemindeki suyu tahliye etmeye yarar. Lastik türüne göre önemleri artabilir veya azalabilir.

 

Lastiğin mucidi kim: Michelin mi, Dunlop mu?

İlk lastik imalathanesi 1889'da İskoç John Boyd Dunlop tarafından kurulmuştur. Bu imalathane İrlanda’nın Dublin kentinde bulunmaktaydı. Kısa bir süre sonra Fransız André Michelin ve Edouard Michelin ikilisi bisiklet için değiştirilebilir lastiği geliştirmişlerdir.

> Dunlop ve Michelin markaları hakkında daha fazla bilgi için