Lastik karşılaştırma testleri ve denemeleri - Pist üzerinde safi performans seviyeleri: Ciddi farklılıklar söz konusu
Center

Pist üzerinde safi performans seviyeleri: Ciddi farklılıklar söz konusu

Testler ve denemeler 03.10.2013, Rezulteo ekibi

Belirtilen farklar dışında pist üzerindeki performans seviyeleri, sürüş hissi ve safi profesyonel sürüş açılarından da beklenmedik farkları ortaya koymuştur. Ölçülen ve gözlemlenen sonuçlar kimi zaman son derece aydınlatıcı olmuştur.

Pist üzerindeki performans seviyeleri Lastikleri profesyonel sürüş şartlarında test etmek daha fazla sonuç sağlıyor - Telif hakkı © : rezulteo

Şimdi işin özüne inme vakti. Bu lastikler her şeyden önce sportif sürüş sırasında mümkün olan en yüksek performans seviyesini ortaya koymak üzere tasarlanmıştır. Magny-Cours pistinde gerçekleştirdiğimiz bu kısa profesyonel sürüşler sırasında elimizdeki farklı modelleri karşılaştırıp kesin bir hiyerarşiye göre sıralayabileceğimizi düşünüyorduk. Bu açıdan elde edilen sonuçlar da şaşırtıcı: Performans farklılıklarını görebilmenin de ötesinde kronometre üzerinde de son derece büyük bir etki görülmüştür. En hızlı lastik ile en yavaş arasında turda iki saniyelik bir zaman farkı ortaya çıkmıştır. Burada da, zirveye tırmanan isimler en bilindik olanlar değil. Kronometre şampiyonu Yokohama, bütün serinin en yavaşı olan Pirelli'ye iki saniyenin üzerinde bir fark atıyor. Continental ise Nexen'in ardından sondan ikinci. 

Öznel testler tablosuTelif hakkı © : rezulteo

 

Ancak test pilotlarını en çok şaşırtan konu kronometre sonuçlarından çok direksiyonda tecrübe edilen sürüş hissiyatı olmuştur. Otomobilde kullanılan lastiğe bağlı olarak Focus ST'nin sürüş özellikleri gözle görülür ölçüde değişmektedir. Yokohama lastikleriyle sürüş gerçekleştiren Focus ST bir panter edasıyla bütün virajları bariz bir kolaylık ile alıyor. Buna karşılık Kore malı Nexen lastikleri kullanıldığında aracı kontrol etmek çok zor hale geliyor. Kronometre üzerinde en yavaş lastikler arasında olmamasına rağmen bu lastikler pilotun işini hayli zorlaştırıyor: Viraja girişte hiçbir yön hassasiyeti yok ve ani kaymalar yaşanıyor... Güçlü frenlemeler sırasında ABS sisteminin işlevini dahi bozuyor. Bu lastikler ile temiz bir sürüş gerçekleştirmek mümkün değil ancak bu, drift sürüşü meraklılarının hoşuna gidebilir. Yere nispeten daha sağlam basan Continental'ın sunduğu güzel kavramaya rağmen otomobilin yetersiz dümenleme yapmasına neden olması sürüş keyfini kaçırmaya yetiyor. Kronometre açısından çok hızlı bir performans sergileyen Vredestein son derece keyifli bir sürüş deneyimi yaşatıyor. Bu lastikler ile ilgili tek sorunumuz sınıra dayandıklarında oldukça sert bir şekilde kaymaları. Michelin ise son derece homojen, sportif ve hassas bir performans sergiliyor ve yola gayet iyi hakim. Goodyear için de durum aynı. Son derece güçlü bir sürüş deneyimi sağlamasının yanı sıra sürüş özellikleri açısından da oldukça uyumlu.

Tur zamanı tablosuTelif hakkı © : rezulteo
 

Bridgestone pilotun komutlarına hızlı cevap veriyor ve viraj girişlerinde son derece güzel sürüş özellikleri sergiliyor. Ancak lastiğin limitine dayanması çok zaman almıyor ve hızla Focus ST'nin yetersiz dümenleme yapmasına neden oluyor. Toyo ise gerçekten uyumlu bir sürüş sunmasına rağmen ciddi bir karakter eksikliğinden mustarip. Kronometrede en çok hayal kırıklığı yaşatan performans ise Focus ST'miz üzerinde umulan sürüş hissini veremeyen Pirelli'den geldi: Kimi zaman dengesizleşen sürüş sırasında birçok kayma yaşandı. Hatta hızlı virajlarda titreşimlerin oluştuğu hissedildi. Son olarak, Yokohama hem kronometre üzerinde hem de pilotun şahsi sürüş hissi açısından zirveye tırmandı.

 

Daha fazla bilgi için

>>  Öznel testleri gerçekleştirirken baz aldığımız 3 kriteri (sürüş hassasiyeti, denge ve kavrama) açıklamaları için sözü pilotlarımıza verdik.
Burada, lastik alanında uzmanlaşmış gazeteci Julien Taillandier, bize sürüş hassasiyetinden bahsedecek.

 

 

<< Bir önceki makaleyi okuyunDevamını okuyun >>