Lastik üreticileri tarafından düzenlenen etkinlikler - Lastik üreticileri ve futbol, sıkı bir ikili

Lastik üreticileri ve futbol, sıkı bir ikili

Lastik üreticileri 21.04.2017, Yannick O’Conor

Kaçınılmaz hale gelen futbol sponsorluğu, çok sayıda markanın tanınmasına katkıda bulundu. 90'lı yılların başında uluslararası sponsorluğun futbola girmesinden beri lastik üreticileri bu alanda birer referans haline geldiler. Dünyanın en büyük sporunun geniş organizasyonundan ve popüler imajından istifade etmek isteyen markalar hem futbol kulüpleriyle hem de çeşitli turnuvalar ve federasyonlar ile hızlı bir şekilde ortaklıklar oluşturmaya başladı.

yokohama_chelsea_fc Yokohama'dan M. Noji ile Chelsea FC'den John Terry'nin resmi ortaklık açıklaması - Telif hakkı © : Yokohama 2017

Akımın öncüsü Continental

Futbol sponsorluğunun öncüsü Continental, futbol dünyasındaki tanıtımlarını bir savaş atı gibi kullandı. Bu Alman markası 1995'den itibaren uluslararası imajını arttırmak amacıyla federasyonlar ve büyük turnuvalar ile gerçekleştirilen ortaklıklara öncelik verdi. Önce 1995'den 2000 yılına kadar Şampiyonlar Ligi'nin sponsoru olan Hannover asıllı üretici daha sonra 2005 yılından itibaren Avrupa Futbol Şampiyonası'nın ve Dünya Şampiyonası'nın sponsoru olarak afişlerde zirveye adını yazdırdı.

O zamandan bu yana Continental, FIFA (Uluslararası Futbol Federasyonları Birliği) ile arasına mesafe koydu. Ancak bu, markanın futbol ile olan hikayesinin sona erdiği anlamına gelmiyor. Üretici, Çin gibi yükselen pazarlara yönelmeye karar verdi ve 2015'de Çin futbol federasyonu ile son derece ilgi çekici yeni bir sözleşme imzaladı. Bu doğrultuda Çin de Continental'ın desteklemekte olduğu İspanya ve Almanya ulusal federasyonlarının yanında yerini aldı.

Bridgestone, Hankook ve Goodyear

Continental'ı örnek alan Bridgestone ve Hankook da uluslararası ölçekte takip edilen büyük kıta turnuvaları ile ortaklıklar imzalamaya karar verdi. Bridgestone gözlerini Güney Amerika kulüpleri kupası Copa Libertadores'e dikti ve 2012'den beri bu turnuvanın resmi isimlendirme hakkını elinde bulunduruyor.

Hankook ise reklam kampanyalarını sergilemek için Avrupa'nın ikinci en büyük turnuvası Ligue Europa'yı seçmiş bulunuyor. Son zamanlarda bu lastik üreticisi, Real Madrid ve Borussia Dortmund gibi büyük kulüplerin sponsorluğuna da başladı. Benzer bir çizgide ilerleyen Goodyear ise dünya futbol şampiyonları arasında yer alan ve 2016'da sponsorluğunu aldığı Bayern Munich'e odaklanmış durumda.

Pirelli ve Inter, uzun ömürlü bir aşkın hikayesi

Futboldan bahsederken Pirelli'yi atlamak mümkün olabilir mi? İtalyan lastik üreticisi, Inter Milan ile gerçekleştirdiği efsanevi ortaklık sayesinde herkes tarafından tanınır hale geldi. Uzun yıllardan beri Avrupa sahalarında koşan siyah-mavili Inter’in formalarını 1995'den beri Milan menşeli bu marka dekore ediyor.  Takımın ve bu takımdan geçen büyük oyuncuların başarısı sık sık Pirelli ile ilişkilendiriliyor. 21 sezondur kesintisiz devam eden bu birliktelik çok verimli olmuş gibi görünüyor: Beş İtalya Serie A şampiyonluğu, dört İtalya Kupası, bir Şampiyonlar Ligi ve bir UEFA Kupası.

Pirelli, 2016'da sonraki beş yıl için tekrar imza attı. Bu lastik imalatçısı aynı zamanda 2005 ile 2015 yılları arasında FC Basel takımının sponsorluğunu da yapmıştı.

İngiliz sahaları

Dünyanın en çok konuşulan şampiyonası Premier League doğal olarak markaları bir mıknatıs gibi üzerine çekiyor ve lastik üreticileri de bu çekimin etkisi altında kalıyor. 2015'de Yokohama, Chelsea takımının formalarına ismini yazdırabilmek için senede 55 milyon Avro ödüyordu. Rekor niteliğindeki bu anlaşma türünün tek örneği değil. Aynı yıl Nexen, Manchester City ile bir ortaklığa imza attı. Onu takiben de bir sonraki sezon Manchester United, Apollo'ya sponsorluk verdi. Hatta Citizens ile gerçekleştirdiği iş birliğinden memnun olan Nexen önümüzdeki sezonda bir futbol formasının kolunda yazılacak olan ilk sponsorluk için imzasını yeniledi.

İngiltere'ye hakim olan bu akım 2009'dan itibaren Maxxis'in de ilgisini çekti ve markanın Liverpool ile sponsorluğu başlamış oldu. Bunlara ek olarak Kumho'nun Tottenham ile, Cooper'ın Arsenal ile, Toyo'nun Leicester ile ve de Avon'un Everton ile ortaklıklarını hatırlatabiliriz.

Hedef Avrupa pazarı

Premier League medya tarafından son derece yakından takip edilen bir şampiyona olsa da bazı lastik üreticileri bir o kadar ilgi çekici olan diğer pazarları hedeflemeye karar verdi. Örneğin Türk markası Lassa, FC Barcelona ve onun tüm diğer disiplinlerini içeren yapılanması ile güzel bir anlaşmaya imza attı. Markanın Avrupa'da tanıtılması ve ihracatına yönelik olarak bu futbol kulübünün, özellikle de Türkiye'de gerçek bir yıldız olarak görülen oyuncusu Arda Turan'ın imajından istifade ediyor. Endonezyalı Achilles markası bu yılın başında Avrupa'da ve Endonezya'ya gayet popüler olan Paris Saint Germain ekibine gözlerini dikti.

Çinli Linglong da benzer bir hedefe sahip ve Avrupa'ya giriş yapmak için VFL Wolfsburg'un son yıllarda ortaya koyduğu güzel dinamikten yararlanıyor. Alman pazarı Falken gibi bazı üreticiler için son derece verimli bir saha sunuyor. Bu marka geçmişte yerel Bundesliga şampiyonasındaki birçok kulübün sponsorluğunu yapmış olduğu gibi şimdi de tereddütsüz bir şekilde FC Ingolstadt'ın sponsoru konumunda.

ApolloManchester United, Borussia Mönchengladbach
Avon TyresEverton
BridgestoneCopa Libertadores
ContinentalAlmanya, İspanya, Hollanda, İrlanda, ABD, Euro 2016, FIFA Dünya Kupası, Çin
Cooper TiresArsenal, Mainz
FalkenIngolstadt
GoodyearBayern Munich
HankookEuropa Ligi, Real Madrid, Dortmund
KumhoSchalke 04, Olympique Lyonnais, Hertha Berlin, Hambourg, Tottenham
Lassa TiresFC Barcelona
Linglong tireWolfsburg
MaxxisLiverpool
MichelinBrezilya
Nexen TiresManchester City, Eintracht Francfort, Lazio, Napoli
PirelliInternazionale Milan
Toyo TiresZenit St Petersbourg, Milan AC, Leicester
YokohamaChelsea FC