Lastik üreticileri tarafından düzenlenen etkinlikler - Otomobil sporları: Yol lastikleri için bir laboratuvar
Center

Otomobil sporları: Yol lastikleri için bir laboratuvar

Lastik üreticileri 18.04.2014, Serdar

Bir lastik imalatçısı için otomobil sporları sıradışı bir iletişim aracıdır. Bunun yanı sıra, bir takım deneylerin gerçekleştirilmesi ve zamanla seri üretim lastiklerde kullanılan çok sayıda teknolojinin geliştirilmesi için iyi bir yöntemdir.

Pistte ilerleyen Porsche Lastik performanslarının yarıştığı bir laboratuvar olarak otomobil sporları - Telif hakkı © : Michelin

İmaj açısından faydalı...

Kamu ve tüketiciler nezdinde iyi bir imaja sahip olmak isteyen bir lastik imalatçısı için otomobil sporlarında faaliyet göstermek bulunabilecek en iyi pazarlama stratejisidir. Ciddi bir çalışma sergilenir ve pist üzerinde iyi sonuçlar elde edilirse markaya ait lastiklerin ne kadar etkili ve performanslı olduğuna dair paha biçilmez bir kanıt elde edilir. Ortaya çıkan bu iyi imaj, spor otomobillere yönelik yüksek performans lastikleri için olduğu kadar daha klasik kullanımlara uygun ürünlerde de etkili olmaktadır. Dünya çapında milyonlarca lastik satan bir lastik imalatçısının aynı zamanda yarış ortamında kapasitesini kanıtlamış bir lastik şampiyonu olması beklenir. MichelinPirelli, DunlopGoodyearContinental ve Bridgestone gibi büyük piyasa paylarına sahip gruplar zaten farklı seviyelerde otomobil sporlarıyla iç içedir. Ve her seferinde marka sözcüleri, yarış lastikleri ile yol lastikleri arasındaki sıkı bağların altını çizerek müşterilerde markanın ürünlerine dair olumlu bir kanı oluştururlar. Marka adı ile sportif performans alanındaki başarılarının birbirini çağrıştırır hale gelmesi, aracı için yeni lastik alacak olan bir tüketici üzerinde ciddi bir etki yaratmaktadır.

Michelin lastik standıTelif hakkı © : rezulteo

...Ama her şey bununla sınırlı değil

Otomobil sporlarıyla içli dışlı olan birçok imalatçı tarafından sıkça dile getirilen övgülerin ötesinde, yarış dünyası yol lastikleri için gerçekten bir araştırma ve geliştirme laboratuvarı niteliği taşıyor. Bu duruma birçok şekilde tanık olabiliyoruz. Tabii ki Le Mans 24 Saat Yarışlarındaki bir prototipte, bir Formula 1 aracında, bir ralli otomobilinde veya yarış pistlerindeki bir GT'de kullanılan lastikler ile bir yol otomobiline yönelik lastikler performans seviyesi, sürüş şartları ve ürün maliyeti açısından kıyaslanamaz. Nitekim yol lastikleri kuru zeminde olduğu kadar ıslak zeminde sürüş gerçekleştiren, neredeyse her türlü asfalt yolda on binlerce kilometre yol kat eden ürünlerdir. Bütün bunların yanı sıra çok yüksek performanslı spor otomobillere yönelik olanlar dahil yol lastikleri mali açıdan çok pahalı olmamalıdır. Halbuki yarışlar, bazıları seri üretim dünyasına kadar gidebilecek olan birçok özelliğin test edilmesi açısından son derece ilgi çekici bir platform sağlar.

 

 

Direkt teknoloji aktarımı

Her otomobil yarışında lastik imalatçısı yeni materyal seçimlerini, imalat yöntemlerini ve diğer teknolojik denemeleri inceler ve test eder. Bu sayede pist üzerinde mümkün olan en etkili performans seviyelerini elde etmeye çalışır. Michelin ve Pirelli gibi referans lastik imalatçılarının yarış uzmanları tarafından da belirtildiği gibi yarış lastiği ile yol lastiği arasında doğrudan bir teknoloji aktarımı söz konusudurYarış deneyiminin sağladığı bu kazanıma dört farklı boyutta tanık olmak mümkündür: Lastik profilinde, lastik yapısında, materyal seçiminde ve hamurun diş yapısında... Gerçi bu son özellik geniş bir yarış otomobili yelpazesinde (Formula 1, GT, Le Mans 24 Saat Yarışı prototipleri, tek kişilik yarış otomobilleri, vs.) kuru yollar için kullanılan "slick" lastiklerini kapsamıyor. Lastik imalatçısı tarafından pist üzerinde daha iyi sonuçlar elde etmek amacıyla gerçekleştirilen araştırmalar piyasada satılan yol lastiklerini doğrudan etkiliyor. Bu durumu özellikle spor otomobillere yönelik çok yüksek performanslı ürünlerde görüyoruz. Ancak yarış lastikleri ile yol lastikleri performansları açısından birbirinden oldukça farklı bir çizgide gelişmektedirler. 


 

Her kategorinin kendine göre bir kazancı var

Yarış otomobili lastiğiTelif hakkı © : Michelin

Bütün otomobil sporu disiplinlerinin yol lastiklerine aynı ölçüde fayda sağladığını söylemek mümkün olmasa da birbirlerini tamamlamaktadırlar. Örneğin, Le Mans 24 Saat Yarışları, lastiklerin kullanım ömrü ve performansın korunması açısından yeniliklere öncüdür. Ralli yarışları lastiklerin zorlu şartlarda sağlamlığı üzerinde çalışmaya olanak sağlar. Bu son belirtilen yarış türü pistte değil, trafiğe açık yollarda gerçekleştirilen nadir disiplinlerden biridir ve bu sayede lastiğin günlük hayatta karşılaşılmayan asfalt pistlerde değil gerçek yollarda sınanmasına imkan tanır. Kimi zaman son derece çetin arazilerde gerçekleştirilmesi sayesinde de yol/yol dışı lastiklerinin geliştirilmesi için güzel bir imkan sağlar. Son olarak, elektrikli motorların kullanıldığı yeni disiplinler lastiğin yuvarlanma direnci ve enerji verimliliği gibi özelliklerinin optimize edilmesine yardımcı olabilir. Formula E gibi bazı şampiyonluklar ise kuru zeminde "slick" lastikler yerine kanal yapılarına sahip lastiklerin kullanılmasını gerektirerek seri üretim ürünlere daha yakın lastik profillerinin geliştirilmesine ön ayak oluyor. "Production racer" olarak adlandırılan amatör yarış disiplinlerinde ise lastiğin sürüş kolaylığı üzerinde çalışmakta ve lastik tasarımları Formula 1 araçlarına ve Le Mans 24 Saat Yarışı prototiplerine özel ürünlerden farklılaşmaktadır. Hatta lastik kapasitelerinin normal bir yol lastiğinden çok farklı olduğu Formula 1 gibi son derece spesifik bir yarış disiplininde dahi mümkün olan en radikal performans özelliklerini elde etmeye çalışan mühendisler, yol lastikleri için yeni fikirlerin geliştirilmesine katkıda bulunmaktadırlar.

 

 

Ekonomik lastiklere kadar uzanan bir etki

Otomobil sporu alanındaki gelişmelerden ilk faydalanacak yol lastiklerinin spor otomobillere yönelik lastikler olacağını tahmin etmek zor değil. Zira spor otomobil lastiklerinde saf performans değerleri en büyük önceliğe sahip kriterdir. Ancak daha ekonomik lastiklerin de yarış dünyasının sunduğu bir takım deneyimlerden faydalandığı biliniyor. Bu katkılar özellikle yuvarlanma direnci alanında ve bir takım hamur bileşimlerinde görülüyor. Silika kullanım seviyesi, lastik yapısı ve kablo yerleşimleri de çeşitli otomobil yarışı kategorilerinde yürütülen araştırmalardan payını alıyor. Kısacası, yarış teknolojileri kullandığınız yol lastiklerine her şekilde fayda sağlıyor.