Spor ve ultra yüksek performans lastikleri, lastik ve yarış - 2013 Nürburgring 24 Saat Yarışları'nın galibi Mercedes SLS AMG GT3'ü test ediyoruz
Center

2013 Nürburgring 24 Saat Yarışları'nın galibi Mercedes SLS AMG GT3'ü test ediyoruz

Spor 11.10.2013, Berk

Dünyanın en zor otomobil yarışının galibi Mercedes SLS AMG GT3'ü deneme şansını yakaladık. Otomobilin Nürburgring’deki başarısında Dunlop lastik takımının performansı kuşkusuz göz ardı edilemez düzeydeydi.

Mercedes SLS AMG GT3 pistte Mercedes SLS AMG GT3, Nürburgring 24 Saat Yarışları'nda zafere Dunlop lastikler ile koştu - Telif hakkı © : rezulteo

600 beygir ve martı kanat kapılar

Neredeyse bütün spor araç üreticileri isimlerini tarihin sayfalarına kazımak amacıyla dünyanın dört bir köşesindeki pistlerde yarışırlar. Mercedes de bu amaçla GT3 kanunlarına uygun olarak SLS AMG GT3 model otomobilini geliştirmiştir. Burada uygulanan prosedür oldukça basit: Markanın kataloğunda bulunan bir spor otomobilden yola çıkılır. Modifikasyon olanaklarına bir takım sınırlamalar getiren ilgili yönetmelik dikkate alınarak söz konusu araç gerçek bir yarış otomobiline dönüştürülür.

Mercedes de bu amaçla SLS AMG'den yola çıkmaya karar verdi. Uzun kaportalı ve martı kanat kapılı bu spor araç 571 beygirlik bir V8 motoruna sahip. GT3 yarışı için gerekli dönüşümden geçtikten sonra ise net bir şekilde daha hafif (1600 kilogramın üzerindeki bir ağırlıktan 1350 kilograma düşmüştür) ve daha da güçlü bir hale geldi: Mercedes, 550 ile 600 beygir arası bir güçten bahsetmekte ancak GT3 şampiyonasının getirdiği kısıtlamalar olmasa daha da yukarı çıkabilirdi. Kesin olan şey şu: Dünyada eşi görülmemiş sıradışı yapısı ve gökyüzüne doğru açılan kapıları ile bu otomobil pist üzerinde seyircilerin büyük beğenisini topladı.

Mercedes SLS AMG GT3 kırmızıTelif hakkı © : rezulteo

Bu yeni otomobil yenilgi tanımayacak mı?

Şu sıralar bu otomobil için her şey yolunda gidiyor. SLS AMG GT3'ün sunumu 2011 yılında gerçekleştirildi ve o zamandan beri pist üzerindeki performansı gün geçtikçe artmaya devam etti. 2013'te dünyanın en büyük GT3 yarışlarında zirveye oturmak için iyi bir başlangıç yaptı bile. Öncelikle senenin başında Dubai 24 Saat Yarışları'nı kazandı. Mercedes bu başarıyı Barselona 24 Saat Yarışları'nı ve efsanevi Spa Francorchamps 24 Saat Yarışları'nı fethederek sürdürdü. Ancak üç köşeli yıldız logosu ile tanıdığımız markanın ve bu araç için seçtiği ortağı Dunlop'un en büyük gurur kaynağı 2013 Nürburgring 24 Saat Yarışları'ndaki zaferi olmuştur. Son derece kötü hava şartlarının pisti gerçek bir cehenneme çevirdiği bu seneki yarışlar sırasında Mercedes Audi'yi, Porsche'yi ve bu müsabakanın uzmanı haline gelmiş diğer ekipleri geride bırakmayı başardı.

 

Yeşil cehennem

Bir pilota favori yarışının hangisi olduğunu sorun. Alacağınız yanıt büyük ihtimalle Nürburgring 24 Saat Yarışları olacaktır. Günümüzde otomobil yarışları alanında dünyanın en zorlu sınavı büyük bir olasılıkla budur. Yüze yakın virajı (ki bunların büyük bir kısmı kör virajlardan oluşur) ve asfalta çok yakın güvenlik bariyeri ile olağanüstü bir zorluğa sahip olan bu pist 24 saatlik bir yarışa ev sahipliği yapar. Çoğu zaman yağmur altında koşulan 24 Saat Yarışları ultra yüksek performanslı GT3'ten amatör şehir araçlarına kadar uzanan yüzlerce otomobili bir araya getirir. Bütün bu kalabalık pisti paylaşır ve mümkün olduğu ölçüde kazaya mahal vermemeye ve pistten çıkmamaya çalışılır. Yine de bu gibi durumlarla yarış boyunca sıkça karşılaşılır. AudiBMW, PorscheAston Martin ve McLaren gibi sayısız ekip her sene bu sıradışı sınavı geçebilmek için büyük bir çaba sarf eder.

2013'te yarış daha da zor bir hale geldi: Dinmeksizin bardaktan boşalırcasına yağan yağmur nedeniyle sürüş şartları o kadar tehlikeli hale geldi ki yarışa birkaç saat ara verme zorunluluğu oluştu. Ancak 24 saatlik mücadeleden bir SLS AMG GT3 galip çıkmayı başardı. Son teknoloji ekipmanları, usta yarış yönetimi ve adına yakışır lastikleri ile Porsche'ye ve BMW'ye toz yutturdu. 

Mercedes SLS AMG GT3 pistte 2Telif hakkı © : rezulteo

 

Yarış canavarının direksiyonuna geçiyoruz

Mercedes SLS AMG GT3 garajTelif hakkı © : rezulteo
Almanya'daki Lausitzring pistinde attığımız sekiz tur boyunca bu tip bir yarış otomobilinin sıradışı kapasitesini değerlendirme şansını yakaladık. Bu arada ufak bir not: Bu tip araçlar profesyonel pilotların yeteneğine sahip olmayanlarca da sürülmek üzere tasarlanır. Bu hız canavarları ile yarışlara katılanlar arasında zengin ve amatör (ancak tutkulu) pilotları gittikçe daha sık görmekteyiz. GT3 şampiyonası da zaten hem profesyonel hem de amatör pilotları bir araya getiren bir organizasyon konumunda.

Bir yarış otomobili sürmeye alışkın değilseniz SLS GT3 üzerindeki donanım şüphesiz başınızı döndürecektir. İç çamaşırlarınızdan çoraplarınıza kadar yanmaz yarış kostümünüzü giymeniz, Hans sistemini kaskınıza sabitlemeniz ve pilot için emniyet kemeri görevi gören kayışlar ile koltuğunuza sabitlenmeniz gerekir. Bu konumu aldıktan sonra gösterge paneli göz hizanızın hemen altında beliriverir ve kontağı açmak için önünüzdeki bir butona basmanız yeterli olur.

Debriyaja basarak önce birinci vitese, sonra da ikinci vitese geçtiğiniz sırada ani hız artışları gerçekleştiren otomobilin aniden durmaması için çabalarsınız. Akabinde pit alanını terk ederken direksiyondaki kumandalar aracılığıyla sıralı şanzımana geçersiniz.

 

Yarış otomobillerinin paralel evreni

Mercedes SLS AMG GT3 pistteTelif hakkı © : rezulteo
Bu tip yarış makinelerinde deneyime sahip olmayan bir amatörün unutamayacağı sıradışı bir deneyim yaşayacağını söylemeye dahi gerek yok. Tecrübe edilen hızlanma güçlü bir spor otomobilin kapasitesinden dahi daha yüksektir. Vites kutusu akıl almaz bir hız ile tepki vermekle beraber kullanımı son derece basittir. Ancak en etkileyici iki özellik frenleme ve virajdaki kavrama kabiliyetidir: Yol üzerinde kullanımına izin verilen spor otomobillere nazaran kendinizi bambaşka bir dünyada bulmanıza neden olan asıl kriterler bunlardır. Yarış lastiklerinin bundaki payı şüphesiz büyüktür: Slick lastiklerin özel bileşimleri yol üzerinde kullanımı onaylanmış herhangi bir üründen beklenmesi imkansız performans özellikleri ortaya koyar. Sersemletici bir frenleme kabiliyetine sahip olup virajlardaki yol tutuşu daha da afallatıcıdır. Üstelik, koca bulutlar ile kaplı bir gökyüzü altında gerçekleştirdiğimiz sürüş sırasında beklenen yağış gerçekleşmese de yağmurlu havada sürüşe yönelik ara lastikler kullanmaktaydık. Ancak kuru piste yönelik slick lastikler ile sürüş gerçekleştirildiğinde ultra sportif lastikler dahil yol lastikleri ile aralarında ne kadar büyük bir fark olduğunu daha açık bir şekilde görebilirsiniz.

 

Bu iki farklı dünya arasındaki bağlar

Pistte Dunlop lastiğiTelif hakkı © : rezulteo
Yarış otomobilleri dünyası ile yol otomobilleri dünyası arasında galaksiler kadar fark var.  Ancak lastik imalatçıları yol lastiklerine yönelik yeni teknolojiler geliştirmek amacıyla otomobil yarışları için yapılan çalışmalardan maksimum ölçüde yararlanmaya çalışırlar. Dunlop da SP Sport Maxx GT ve Sport Maxx Race gibi ekstrem bir kullanımı hedefleyen yüksek performans yol ürünlerinde yarış lastiklerinde kullanılan birçok bileşenden yararlanıyor. Yarışlarda kullanılan bir slick lastiğin temin ettiği saf performans seviyesini bu şekilde yakalamak imkansız ancak uzmanların kesintisiz uğraşları Dunlop'unkiler gibi yüksek performans lastiklerinin daima bir adım ileri götürüleceğini kanıtlamakta. Zaten yarışların taşıdığı amaçlardan biri de budur: Nürburgring veya Mans'daki gibi 24 saat yarışları boyutundaki mücadeleler hem dayanıklılık hem de saf performans kapasitesi alanlarında lastiklerin sınırlarının zorlanmasına imkan sağlıyor. Otomobillerin dört saat ve hatta daha uzun süreler boyunca aynı lastikler ile yarış koştuğunu artık daha sık görmekteyiz. Yağmur ve hatta çok kötü sürüş şartları altında dahi pistler gittikçe daha hızlı dönülmektedir. Devasa birer laboratuvar niteliğindeki otomobil yarışları lastiklerin fiziksel sınırlarını daima zorlayarak yol lastiklerinin de faydalanabileceği ve etkisi yarışlarda kanıtlanmış buluşların önünü açıyor. Bu buluşlar nispeten daha sıradan lastiklerde dahi kimi zaman kullanılabiliyor.

 

 

Daha fazla bilgi için 

>> Nürburgring'in resmi internet sitesi