Spor ve ultra yüksek performans lastikleri, lastik ve yarış - Le Mans 24 Saat Yarışları: Michelin ile yarışa derinlemesine bakış
Center

Le Mans 24 Saat Yarışları: Michelin ile yarışa derinlemesine bakış

Spor 31.07.2014, Can

Efsanevi Le Mans 24 Saat Yarışları'nın 82.'si çerçevesinde Michelin markası bizleri hem yarışı daha yakından izlememiz, hem de böylesine bir yarışa konu olan lastik teknolojilerini daha iyi anlamamız için davet etti.

Porsche 911 RSR, pit alanından ayrılıyor Porsche 911 RSR, Le Mans 24 Saat Yarışları pistinin pit alanından ayrılırken (Bu anı yakalamak için Rezulteo da oradaydı) - Telif hakkı © : rezulteo

Michelin ve Le Mans: Ortak bir tarih

Le Mans 24 Saat Yarışı ilk defa 1923 yılında koşulmuştur ve ilk galibiyeti Michelin  lastiklerine sahip Chenard & Walcker Sport ile Mans René Leonard ve André Lagache almıştır. O tarihten bu yana söz konusu lastik imalatçısının geçmişi bu yarış organizasyonu ile iç içe olmuş ve birbirinden ayrılmaz hale gelmiştir.  Le Mans 24 Saat Yarışları  otomobil üreticilerinin yeni teknolojileri test edebileceği, avangart konseptler sunabileceği ve her daim daha yenilikçi tasarımlar ortaya koyabileceği olağanüstü bir deney laboratuvarı görevi görmüş ve görmeye de devam etmektedir. Aynı şey lastikler açısından Michelin için de söylenebilir.

 

Tasarımcılığın zirvesine oturmayı hak eden bir çalışma

Dayanıklılığa dayalı böyle bir yarışta kötü bir lastik yönetimi yarışı kaybettirebiliyor. Üstatların dediği gibi: Yarış pistte kazanılır ama pitte kaybedilir. Dolayısıyla lastik imalatçıları anahtar bir rol oynuyor. Michelin, çalışmalarının perde arkasını keşfetmemiz için bizleri bir atölye gezisine davet etti. Sükunet ve itinanın yerini bir anda çılgın bir hareketliliğe bırakabildiği bu özel mekanı daha iyi anlamamızı sağlamak üzere harika bir rehber de bizlere eşlik etti: Clermont-Ferrand'da bulunan Lastik Okulu'nun sorumlusu Fabienne Gardy.

Visite guidée des ateliers Michelin Telif hakkı © : rezulteo

7000. Bu rakam Michelin tarafından Le Mans yarışları için üretilen lastiklerin sayısını oluşturuyor. Üstelik buna lastiklerin taşınması için kullanılan en az 17 adet yarı römorkun lastikleri dahil değil... Söz konusu rakamlar böylesine bir girişimin ortaya koyduğu zorluklar hakkında bir fikir vermeye başlıyor. Ayrıca bütün bu lastiklerin birbiriyle aynı olmadığını akılda bulundurmak gerekiyor. Takımlar, her bir otomobil için rot ayarı, süspansiyon sistemi ve pilotlar gibi farklı etkenler açısından optimize edilmiş lastikler geliştirmek adına Michelin'in uzman teknisyenleri ile sıkı bir işbirliği içerisinde çalışıyor. Her takım için bir teknisyen belirleniyor (Takımlar arasında eşitlik sağlanması amacıyla katılımcılardan herhangi biri bir diğerinin lastiklerini test etmeyi talep edebiliyor). Bazı otomobillerin daha tasarım süreci tamamlanmamış iken bu teknisyenler lastiklerin tasarımına koyuluyor! Tasarımcılığın zirvesine oturmayı hak eden bu çalışmanın güzel bir örneğini sunmak üzere sizlere %100 elektrikli prototip Nissan (ZEOD RC) aracının kanalları elle açılmış yağmur lastiklerinin bir fotoğrafını gösteriyoruz. 

Les pneus pluie de la ZEOD RC taillé à la mainTelif hakkı © : rezulteo

Bu ziyaretten edindiğimiz en büyük izlenim Michelin takımlarının ortaya koydukları özveri ve tutkudur. İkinci olarak da Fransız lastik imalatçısının bu yarışa verdiği önemi görme şansını yakaladık. Lastik adam Bibendum simgesi ile tanıdığımız bu markanın temel amacı zafer değil. Gerçekten de Michelin bu pistten edindiği deneyimi kullanıyor ve yarış dünyasından binek otomobil lastiklerine doğru gerçek bir teknoloji aktarımı yapıyor. Bu taktik sonucunda Le Mans için yaratılmış ve tasarlanmış birçok teknoloji, binek otomobil lastiklerinde kendisine yer buluyor. 

>> Atölye ziyaretinden fotoğraflara bakın

Le Mans 24 Saat Yarışları deneyimimiz

Michelin atölyelerinde gerçekleştirilen tur sonrasında pit alanına ulaştık ve yarışın başlamasına yalnızca birkaç saat kala gerilim ve heyecanın zirveye ulaştığı bu mekanı gözlemledik. Bu yarış otomobillerini olabildiğince yakından seyredebilmek amacıyla çok sayıda izleyici de oradaydı.

Telif hakkı © :
 

Atölye ziyaretinden sonra Michelin'in misafir salonuna geçerek pistin harika bir manzarasını karşımızda bulduk. Zira bu salon pistten yalnızca 10-15 metre uzaklıkta.

Telif hakkı © :
 

Saat 15'te başlayacak olan yarışı izlemek için Michelin'in start çizgisinin hemen üstünde bulunan özel salonuna gidiyoruz. Bu nokta Le Mans 24 Saat Yarışları'nın başlamasını seyretmek ve halk ile ekiplerin coşku ve heyecanını hissetmek için ideal. Yarış başladığı andan itibaren ve ilk turlar atıldıktan sonra tamamen farklı bir mekana geçiyoruz ancak burası da yarışı ve özellikle de pisti izlemek için bir önceki kadar seçkin bir alan.

 

Le Mans 24 Saat Yarışları'nda her saat önemli. Buna gece saatleri de dahil. Yarışın herhangi bir parçasını kaçırmamak için bütün gece uyanık kaldık (kanıtını aşağıdaki fotoğraf ile görebilirsiniz). Bu şekilde yarışın dönüm noktalarından birine canlı olarak şahit olabildik. Sabah saat 5 sıralarında Nakajima'lı Toyota ekibi (o ana kadar yarışın hakimi durumundaydı) teknik bir sıkıntı yaşayarak yarıştan çekilmek zorunda kaldı. Bu da Audi ve Porsche'nin ilk üçte yerlerini almalarına olanak sağladı.

Yarış yarılandığı sırada sıralamaTelif hakkı © : rezulteo

Ertesi sabah yarışı pistin iki farklı efsanevi noktasından takip edebildik: Birinci Hunaudières şikanı ve Porsche virajı.

Telif hakkı © :
 

Yarış sonunda doğal olarak gösterinin tadını çıkarmak, seyircilerin coşkusunu paylaşmak ve yarışı 5. defa üst üste kazanan ve aynı zamanda hem birinciliği hem de ikinciliği elde ederek çift podyum zaferi elde eden Audi'nin mutluluğuna tanık olmak üzere salona geri döndük.

Son olarak bu yazımızı okuyucularımıza bir tavsiyede bulunarak bitiriyoruz: İster otomobil fanı olun ister olmayın Le Mans 24 Saat Yarışları eşsiz ve sıradışı bir etkinliktir. Hem büyükleri hem de küçükleri bir araya getirir... Eğer siz de bu yarışları izleme şansına sahipseniz bir dakika dahi tereddüt etmeyin!