Spor ve ultra yüksek performans lastikleri, lastik ve yarış - Pirelli, GT4 pistinde spor lastiği teknolojisini geliştiriyor

Otomobil sporu: Pirelli lastikleri için bir keşif sahası

Spor 26.07.2018, Julien Taillandier

Piyasadaki sportif araçlar şimdiye kadar hiç bu seviyede ve yarış otomobillerine bu kadar yakın performans nitelikleri sunmamıştı. Lastik üreticisi Pirelli, bizleri otomobil sporunun sıradan araçlara yönelik lastiklerdeki teknik gelişimleri nasıl etkilediğini daha yakından görmemiz için Fransa'daki Dijon pistine davet etti.

Pirelli Trofeo R Pirelli, otomobil sporunun yol lastiği teknolojilerini nasıl etkilediğini bizlere gösterdi. - Telif hakkı © : rezulteo

Bütün üreticiler otomobil sporuyla ve genel olarak yarış dünyası ile aynı ilişkiye sahip değil. Gerçek birer teknoloji vitrinine dönüşen mekanik sporlar lastik üreticilerine bir taraftan değerlerini ön plana koymak için harika bir fırsat sunmakta olup diğer taraftan kendi teknolojilerini sınavdan geçirmelerini ve diğer markalar ile karşılaştırma yapabilmelerini sağlıyor.

Tabi ki yarış dünyasının tüm dalları aynı girişim seviyesine, aynı bütçelere ve araştırma-geliştirme alanında aynı kaynaklara ihtiyaç duymuyor.

Fakat bu, Pirelli’nin DNA'sı haline gelmiş durumda: 1907'deki ünlü Pekin-Paris yarışından günümüzdeki Formula 1 yarışlarına kadar bu markayı tüm dallarda, tüm araçlarda ve dünyanın dört bir yanındaki her türden yarış pistinde görebiliyoruz. Bu marka, köklü geçmişi sayesinde bir takım niş kategoriler de dâhil tam anlamıyla eksiksiz bir yarış kataloğu sunuyor.

 

Yarış ve yol lastikleri arasında nasıl bir ilişki var?

Gündelik araçlarda kullanılabilecek lastikler için bir katkı ve/veya etki yaratmayacak olsa üreticiler yarışlara bu kadar önem verir miydi? Pirelli'nin daveti üzerine Fransız GT4 şampiyonasının ünlü Dijon pistindeki koluna tanıklık ettiğimiz sırada bu soruya yanıt aradık.

Pneu Pirelli circuitLastik PirelliTelif hakkı © : rezulteo

Otomobil sporu lastikler için deneyimsel açıdan büyük ihtimalle en verimli laboratuvarlardan birini oluşturuyor. Zira lastikler son derece zorlayıcı şartlara maruz kalabiliyor ve bu sürüş şartları son derece çeşitli veriler ile bir araya getirilebiliyor: Sürüş stili, aracın durumu ve ayarları, pistin durumu, hava şartları. vs. Sonuç olarak tek bir yarıştan elde edilen veriler devasa nitelikte ve bir sezon boyunca birçok farklı daldaki yarış, yol araçlarına yönelik lastiklerin geliştirilmesinden sorumlu birimlere geniş bir bilgi kaynağı sağlıyor.

 

Pist üzerindeki lastikler: Üreticilerin rolü

Pirelli'nin resmi olarak katılım gösterdiği her yarış sırasında mühendisler araç ile lastik arasındaki ilişkiyi kurma görevine sahip. Bu doğrultuda İtalyan üreticinin rolü yalnızca lastiklerin tedarik edilmesinin ötesine geçerek kullanım şekline dair tespitler çerçevesinde süspansiyon, rot-balans ayarı, sürüş stili ve hatta belki de sürüş çizgisi gibi birçok açıdan ihtiyaç duyulan ayarlamaları beraberinde getiriyor.

Lastik hava basıncı da dâhil bütün bu parametreler üretici marka tarafından analiz edilebiliyor ve tavsiyeler sunulabiliyor.

Pist üzerindeki lastiklerTelif hakkı © : rezulteo

Dolayısıyla hem yarış sırasında hem de sonrasında bütün bu bilgiler ölçülüyor ve inceleniyor. Pilotların şahsi geri bildirimleri dahi lastiklerin geliştirilmesi için kaydediliyor.

Birçok durumda beklenenden düşük performansların araştırılması (sorun lastikten, araçtan, yanlış bir ayardan veya başka bir unsurdan mı kaynaklanıyor?) ve başarılı uygulamalar ile gerçekleştirilebilecek diğer teknik değişikliklerin anlaşılması gerekiyor.

Mercek altına alınan parametrelerin sayısı yüksek: Aşınma, lastik tepkisi, lastik yapısındaki değişim, vs. Ayrıca mühendislerin en büyük sorumluluklarından biri binek araçlara katkı sağlamak üzere ne tür dersler çıkarılabileceğini bulmak.

 

Pirelli Trofeo R yarış dünyasına en yakın isim

Lastik üreticilerinin spor katalogları genelde farklı seviyelerde sportif performanslar sunar. Pirelli'nin yol lastiği ailesi ise Trofeo R'nin liderliğinde bu ilkeyi takip ediyor.

Bir yarışta kolayca boy gösterebilecek gerçek bir kalifikasyon lastiği olan Trofeo R büyük ihtimalle piyasadaki en ekstrem ürünlerden biri. Yarışa özel üretim birimlerinde geliştiriliyor olması kimseyi şaşırtmayacaktır.

 

Pirelli P Zero Experience pistTelif hakkı © : rezulteo

Genel olarak P-Zero lastik ailesi ve klasik otomobil rallilerine yönelik modeller yine bu tür bir ortak çalışmanın ve pist ile yakın temasın ürünü. Bu ortaklık, saf performans özelliklerinin ötesinde Connesso gibi ürünlerin geliştirilmesini de mümkün kılıyor : Mühendislere yönelik bu uygulama, aynı zamanda lastiklerini optimal bir şekilde kullanmak isteyen otomobil sürücülerine de uygun.