Spor ve ultra yüksek performans lastikleri, lastik ve yarış - Otomobil yarışları alandaki üreticiler: Kim ne yapıyor?

Otomobil yarışları alandaki üreticiler: Kim ne yapıyor?

Spor 03.05.2017, Yannick O’Conor

Birçok otomobil yarışının ortağı konumundaki lastik üreticileri tanınırlıklarını arttırmak için bu harika iletişim vektörlerinden istifade ettiler. Fakat onları hangi disiplinlerde görebiliyoruz? Otomobil sporunda rol oynayan lastik üreticilerine dair kısa bir sunumu aşağıda bulabilirsiniz.

Otomobil yarışları Telif hakkı © : Fotolia

Güçlü duygular yaşatan ve performans hedefleri yaratan otomobil sporu, imajlarını güçlendirmek isteyen lastik markaları için mükemmel bir şans sunuyor. Kimisi lastiklerini yenilikçiliğe odaklı bir ortamda geliştirirken kimisi hedef kitlelerine ulaşmalarını sağlayacak yarışların ününden yararlanan lastik üreticileri otomobil yarışı dünyası ile özel bir bağa sahip. 

Michelin bu alandaki referans

Lastik adam Bibendum simgesi ile tanıdığımız bu marka iletişimini geliştirmek için otomobil sporunu seçmekte tereddüt etmedi. Fransız devi Formula 1 dahil bütün büyük disiplinlerde yer aldı ve 2014'de oluşturulmasından beri Formula E'ye odaklanmış olsa da gelecekte Formula 1'e geri dönme isteğini gizlemiyor.

Fakat Fransız yarışları Michelin'in ana sahasını oluşturuyor ve popülerliğini büyük ölçüde onlara borçlu. Efsanevi Le Mans 24 Saat Yarışı ve Dakar rallisi ilk organizasyonlarından beri Michelin ile yakın bir ilişki içerisinde. Michelin lastikleri ile donatılmış araçların bu yarışlarda kazandığı çok sayıda kupa bu markaya hem Fransa'da hem de diğer ülkelerde büyük bir ün kazandırdı.

Firestone, Amerika'ya odaklanıyor!

Michelin'in Fransa'da yaptığı gibi Amerikalı Firestone ise öncelikli olarak yerel spor pazarına odaklanmış durumda. Marka, Amerika Birleşik Devletleri'nde uzun yıllardan beri referans pozisyonunu yakalamış durumda ve Indianapolis 500 ile IndyCar serilerinin tarihi ortağı konumunda. Kendisi yerel Japon şampiyonası Super GT'ye odaklanan Bridgestone'un bağlı şirketi olan bu marka "Amerika'daki Formula 1" yarışlarının yüksek popülerliğinden istifade etmiş ve hatta 2000 yılında yarışın tek tedarikçisi haline gelmiştir. Amerikalı milyonlarca televizyon izleyicisi için bu ortaklık efsanevi bir nitelik kazanmıştır.

Goodyear ve Dunlop'un laboratuvarları

Amerika Birleşik Devletleri'ndeki en büyük seri üretim otomobil yarışı NASCAR'ın ortaya çıkışına eşlik eden Firestone'un açtığı çizgide ilerleyen Goodyear ülkede son derece popüler olan "stok otomobil" yarışlarının referans tedarikçisi olarak ön plana çıkıyor. Amerikalı lastik üreticisi son olarak lastik içerisinde yerleştirilen ve yarış sırasında konum tespiti yapmayı sağlayan ve performans seviyelerini ölçen mikroçiplerin geliştirilmesi ile dikkatleri üzerine çekti. Bu alanda küçük bir devrim yaratan bu gelişme daha sonra Goodyear'ın genel tüketicilere yönelik lastiklerine de esin kaynağı oldu.

İngiltere'deki bağlı şirketi Dunlop ise uzun zamandan beri Mans yarışlarında bir referans niteliği kazanmış olup dünyanın birçok noktasındaki pistler hala markanın yarım çember şeklindeki o ünlü arklarını üzerinde taşıyor. Marka özellikle iki tekerli taşıt dünyasında ezici bir üstünlüğe sahip olup birkaç yıldır hem Moto 2'nin hem de Moto 3'ün resmi sponsorluğunu elinde bulunduruyor.

Pirelli Formula 1'e güveniyor

Otomobil sporu dünyasının baş tacı kategorisi uzun zamandan beri birçok lastik üreticisinin asfalt üzerindeki düellolarına sahne oldu. Michelin, Bridgestone, Goodyear ve Pirelli, 2007'de tek bir tedarikçinin seçilmesi kararı verilene kadar kendi lastiklerini seçebilen çok sayıda ekibin araçlarını donatmaktaydı. 2011'den beri bu sözleşmenin tarafı olan Pirelli her sene 450 milyondan fazla televizyon seyircisini bir araya getiren söz konusu yarışın olağanüstü ününden istifade ediyor. İtalyan devi, yine aynı şekilde F1'in arka odasını teşkil eden GP2 ve GP3'ün de ortağı haline geldi. Bu ortaklıklar Milanlı üreticinin hızı 1 numaralı iletişim aracı olarak belirlediği ana stratejisinin bir parçasını oluşturuyor.

Yokohama, Hankook ve binek araçlar

Her ne kadar diğer lastik üreticileri bu "tarihi" yarışlardan faydalanma şansını kolay kolay bulamasa da bazıları buna rağmen spor dünyasına adım atmaktan çekinmiyor ve çoğu zaman performans özellikleri ile eş anlamlı olan yarışlarda uzmanlaşıyorlar. Yokohama, WTCC ve ETCC şampiyonaları ile işbirliği gerçekleştirerek binek araçlar dünyasına girmeye karar verdi. Aynı stratejiyi izleyen Hankook, Alman Binek Otomobil Şampiyonası'nın (DTM) ve yarışın yeri serisi Audi Sports TT Cup'ın ortağı oldu. Koreli lastik üreticisi aynı zamanda genç pilotların katıldığı tek kişilik yarış otomobili şampiyonası Formula 3'ün Avrupa ayağının ortağı konumunda.

Her marka kendi disiplininde efor sarf ediyor

Bridgestone Super GT, FIA World Karting Championship, FIM EWC
Firestone IndyCar Serisi
Michelin Dakar, Le Mans 24 Saat Yarışları, Dakar Rallisi, Moto GP, Formule-E, WRC, WEC, EWC
BFGoodrich Off Road, Dakar Rallisi, RedBull Global RallyCross, Pikes Peak
Goodyear NASCAR, NHRA (Dragster)
Dunlop Moto2, Moto3, EWC, GP Motocross, Nürburgring
Pirelli Formule 1, GP2, GP3, GT Blancpain, WRC, WSBK, MX1, MX2
Yokohama WTCC, ETCC, Macao Formula 3 Grand Prix, Nürburgring
Hankook DTM, Formula 3 Avrupa, Audi Sport TT Cup, 24 Series, Pikes Peak
Kumho ZZandvoort Masters of F3, Nürburgring 24 Saat Yarışları, Fransa Formula 4 Serisi
Toyo Tires

Japon Drifting D1 şampiyonası, Dakar pilotları, amatör ve profesyonal pilotlar

Cooper TyresFIA World Rallycross, David Coulthard, Xavier Foj, Dakar pilotları
Falken Porsche 911 Ekibi, Off Road