Spor ve ultra yüksek performans lastikleri, lastik ve yarış - Pirelli Pzero ve Trofeo R: rezulteo testi
Center

Pirelli Pzero ve Trofeo R: rezulteo testi

Spor 30.11.2015, Julien Taillandier

Pzero ve Trofeo, lastik imalatçısı Pirelli gamının vazgeçilmez iki lastiğidir. Bu modellerin potansiyellerini ve gerçek performans özelliklerini değerlendirmek üzere bunları yolda ve pist üzerinde test etmek şansı bulduk. Bu dolu dolu testin sonuçlarını aşağıda bulabilirsiniz.

Lamborghini Huracan ile Pirelli Trofeo R'nin testi Pirelli Pzero ve Trofeo R lastikleri Lamborghini Huracan ile test edildi - Telif hakkı © : Pirelli

Gamların içeriğine genel bir bakış

Pzero gamı piyasadaki spor araçların büyük bir çoğunluğunda kullanılabilecek şekilde yolda kullanım için onaylanmış ürünlerden oluşur. Gama ait ürünler aşağıdaki gibidir (en az sportiften en radikale doğru).

  • Pzero Nero GT:

Binek araçlarda kullanım için geliştirilen bu lastik kompakt otomobiller ile sedanlara yönelik.

  •  Pzero Rosso:

Nero GT'den biraz daha sportif olan bu model çok amaçlı bir kullanım ile binek araçlar için geliştirilmiştir.

  • Pzero:

Markanın simgesi haline gelmiş bu lastik gamın en çok satılan üyesidir. Sportif araçlarda kullanıma yönelik bu model birçok prestijli spor otomobilde (McLaren, Lamborghini vs...) orijinal ekipman olarak kullanılır.
Tavsiye edilen kullanım: yol: %90  pist: %10 

  •  Pzero Corsa System:

System, ön aksta yönlü lastiklerden, arka aksta ise asimetrik lastiklerden oluşan bir konsepttir. Çok güçlü spor otomobillere yöneliktir.

Tavsiye edilen kullanım: yol: %60  pist: %40 

  • Pzero Trofeo R:

Trofeo R yarı-slick bir lastiktir. En üst düzey performans için tasarlanan bu model kuru zeminde mükemmel bir kavrama sunmakla beraber ıslak yoldaki kullanım özellikleri sınırlıdır.

Tavsiye edilen kullanım: yol: %10  pist: %90 

İki farklı lastik, iki farklı felsefe  

Pirelli, spor gamının simgesi haline gelmiş Pzero ve Trofeo R lastiklerini değerlendirme imkanını bizlere sağladı.
Bu test iki farklı amaca sahipti: Lastiklerin performans seviyesini ölçmek ve özellikle de bu iki ürün arasında bulunabilecek kavrama performansı farkını değerlendirmek.

Pirelli Pzero, Pzero Trofeo R karşılaştırmasıTelif hakkı © : Lizeo Online Media Group

Pzero yoğun olarak yol üzerinde kullanıma yönelik bir yüksek performans spor lastiğidir. Sonuç olarak bütün bileşenleri çok amaçlı kullanım akılda tutularak geliştirilmiştir. Her şeyden önce bir yol lastiğidir ve bu şekilde değerlendirilmelidir. 

Trofeo R ise yarı-slick bir lastiktir. Pirelli gamının yolda kullanım için onaylanmış en sportif lastiğidir. Hiçbir ödün vermeksizin maksimum kavrama performansını, pist sürüşünde dayanıklılığı ve sürüş hissini hedeflemektedir. Enerji verimliliği ile ses seviyesi gibi performans özellikleri ise ikinci plana alınır.

Karşılaştırma testi

Bu bağlamda söz konusu etkinliğin temel amacı bu iki lastiği birbiriyle karşılaştırmaktır. Bu sırada da birbirine denk araçlar ve şartlar ile söz konusu lastiklerin saf performans ve sürüş hissi açılarından sunduğu gerçek farklılıkları değerlendirmeye özel bir önem gösterilecektir.

Pirelli Pzero’nun sürüş merkezindeki testiTelif hakkı © : Pirelli

Bu testler sırasında iki farklı tipte araç kullanıldı: 1,6 kilometre uzunluğundaki Sürüş Merkezinin kıvrımlı pisti için 310 beygir gücündeki Audi TTS. Ve 5,8 kilometrelik Paul Ricard pisti için 610 beygirlik Lamborghini Huracan. Bu testlerin her birinde amaç her iki lastiği birbiri ardına sınamaktı.

Bir pist turunda 3 saniyelik fark

Sürüş Merkezi hızlı bir pist oluşturmuyor. Yıpratıcı kaplaması ve çok sayıdaki yavaş ve keskin virajı lastikleri ciddi bir sınava sokuyor. Pzero ile gerçekleştirilen turlar herhangi ciddi bir zayıflığa işaret etmiyor. Her ne kadar lastik bu sürüş tipinde uzman olmasa da kontrollü bir şasi hareketi ile sabit bir kavrama seviyesi sergiliyor. Turlar birbiri ardına aşıldıkça lastik verimi düşmekle beraber bu gayet beklendik bir sonuç.

Audi TTS Sürüş Merkezi sürüşTelif hakkı © : Pirelli

Trofeo R lastiklerine geçildiğinde coupé'nin sürüşü ciddi ölçüde değişiyor ve çok daha keskin bir hal alıyor. Kuru zeminde kavrama alanında yaşanan eksiklikler ortadan kalkıyor ve performans özellikleri baştan aşağı değişen TTS'ye uyum sağlamak için birkaç tur atılması gerekiyor. Sürüş hissi inanılmaz ölçüde tatmin edici ve keyif verici olmakla beraber pist tur zamanında kaydedilen tam 3 saniyelik ilerleme de saf performans alanındaki inanılmaz farkı ortaya koyuyor. Aynı sürüş şartları ve araç ile gerçekleştirilen bu kısa sürüşte dahi bu kadar etkileyici bir sonuç elde ediliyorsa maksimum performans arayışındaki sürücülerin hangi lastiği tercih etmesi gerektiği son derece açık gibi görünüyor.

Lamborghini Huracan'dan gelen teyit

Ancak bu ilk test sürüşü 610 beygirlik Lamborhini Huracan'ın direksiyonunda gerçekleşen ikinci raunt için ısınma turu niteliğindeydi.

Lamborghini Huracan start çizgisindeTelif hakkı © : Pirelli

İlk test koşusu yine Pzero ile yapılıyor. İtalyan menşeili Huracan bu lastik ile öylesine hassas, keskin ve reaktif bir performans ortaya koyuyor ki Trofeo R'nin bu verimi nasıl daha da yükseltebileceğini kendimize sormadan edemiyoruz. Huracan'ın tekerlerini donatan bu yol lastiği kusur bulması gayet zor olan bariz bir performans dengesi sergiliyor.

Trofeo R'ye geçtiğimizde sürüş hissindeki değişim TTS'de deneyimlediğimiz kadar ciddi değil. Bunun sebebi kuşkusuz Lamborghini'nin son derece gelişkin tasarımı. Ancak saf verim açısından elde edilen performans seviyeleri baş döndürücü nitelikte. Paul Ricard pisti üzerinde yalnızca pistte kullanıma özel daha radikal spor lastiklere denk bir ritim ile ilerliyoruz. Tamamen kontrollü bir sürüş sunan Huracan tamamen yola konsantre olmuşçasına ilerliyor. Yetersiz veya aşırı dümenleme (ön veya arka lastik takımının kayması) ile karşılaşmıyoruz.  Bu otomobil-lastik ikilisi gerçekten baş döndürücü bir performans hissi ortaya koyuyor. Son olarak zorlayıcı bir kullanım neticesinde oluşan aşınma seviyesi ise makul görünüyor.

Lamborghini Huracan, Paul Ricard pistindeTelif hakkı © : Pirelli

Sonuç olarak Pirelli'nin spor lastiği uzmanı unvanını hak ettiğini söyleyebiliriz. Pzero'nun çok amaçlı kullanımı ve Trofeo R'nin son derece yüksek performans seviyesi markanın bu alanda tartışmasız bir ustalığa sahip olduğunu gösteriyor.

Bu testler Pirelli tarafından organize edilen Pzero Experience etkinliği sırasında gerçekleştirilmiştir. Pzero Experience katılımcılara sıradışı kalitede yönetim ve organizasyon yapısı sunan bir pist günleri konseptidir.