Direksiyon başında sürücü Eko-sürüş tekniklerinin uygulanması sürücülerin bilinçlendirilmesinden geçiyor - Fotoğraf telif hakkı ©: fr.fotolia.com/rezulteo.com

Düşük yuvarlanma direncine sahip lastik modelleri her geçen gün artıyor ve lastik imalatçıları daha yüksek bir kilometre ömrü verimi elde etmek için kimyasal ve mekanik süreçler açısından birbiriyle yarışıyor. Buna karşılık yakıt tasarrufunu etkileyen en büyük etken hala... insanın kendisi!

Elektronik teknolojiler eko-sürüşün hizmetinde

Eko-sürüş yalnızca vites değişim göstergelerine ve Start&Stop sistemlerine sahip binek araçları ilgilendirmiyor. Gittikçe daha fazla ağır vasıta filosu sorumlusu "eko" ön ekinin sadece "ecology", yani çevreye duyarlılık anlamına gelmediğini, aynı zamanda taşımacılık dünyasında ciddi bir yeri olan "economy" yani tasarruf anlamını taşıdığını anlıyor. Eko-sürüş tekniklerinin uygulanması sürücülerin eğitilmesinden ve bilinçlendirilmesinden geçiyor zira onların sürüş alışkanları yakıt tüketimi ve lastik aşınması üzerinde önemli bir etkiye sahip. Yumuşak ve öngörülü araç kullanımı eko-sürüşün iki temel prensibidir. Sürücü; hızlanma, vites geçişi, frenleme ve viraj alma durumlarında her türlü ani hareketten kaçınmalıdır. Ayrıca yolun açısına uygun bir sürüş gerçekleştirerek aracın momentumundan faydalanabilir ve yokuşlarda motorun daha az zorlanmasını sağlayabilir.

Gösterge panelinde bulunan bilgiler bu açıdan büyük bir rol oynuyor. Örneğin; sıcaklık göstergeleri motorun ne zaman nominal çalışma sıcaklığına ulaştığını öğrenmeye imkan tanır. Aşırı yakıt tüketimine sebep olmamak için bu sıcaklığa ulaşılmadığı sürece devir saatinde çok yukarı çıkılmaması tavsiye edilir. Elektronik sistemlerdeki teknolojik ilerlemeler de yakıt tasarrufunuarttırmak üzere kullanılabilir. Uyarlanabilir seyir kontrolü veya İnternete bağlı GPS sistemleri (trafik bilgisi edinmek için) oldukça yaygın ekipmanlar haline geliyor ve sürücünün bilmediği yollarda dahi daha yumuşak bir sürüş gerçekleştirmesine olanak sağlıyor.

 

Daha az yakıt tüketimi için doğru basınç değeri

Bununla birlikte, kullanılan aracı iyi tanımak yakıt tasarrufu sağlamada her daim kritik bir faktördür. Motor özelliklerine ek olarak sürücü, direksiyonuna geçtiği ağır vasıtanın durumuna da dikkat etmelidir. Büyük filolardan sorumlu filo yöneticileri lastikler dâhil olmak üzere araçların bakımının ve takibinin yapıldığından emin olur. Bir tır ile bir römorktan oluşan bir ağır vasıtada yakıt tüketiminin yaklaşık %30'u  yuvarlanma direncinedeniyle ortaya çıkar. Yol ile araç arasındaki tek teması sağlayan lastikler bu direncin tamamından sorumludur.  Otomobil üreticisinin önerilerinden az veya fazla olan  uygunsuz bir basınç değeriyakıt tüketimini arttırır velastikte anormal aşınmaya yol açar. Bu nedenle lastik basıncını düzenli olarak kontrol etmek gerekir. TPMS (Tire Pressure Monitoring System veya lastik basınç kontrol sistemi) gerçek zamanlı olarak basınç değerini öğrenmeye ve sürüş sırasında ortaya çıkan yavaş sönmelere olabildiğince çabuk müdahale etmeye imkan tanıyan entegre bir elektronik sistemdir.

Son olarak tekerlerin balans ayarı ve  yürüyen aksamların rot ayarı da ağır vasıtaların doğru bir şekilde işlemesini sağlamak, dolayısıyla yakıt tüketimini optimize etmek üzere sık sık gerçekleştirilen işlemler arasında yer alır.

Bu yazı işinize yaradı mı?

Aynı konu hakkındaki diğer yazılar

Etiketleme: Direncin önemi

Performans

Yakıt fiyatlarının sürekli olarak artması neticesinde motor seçeneklerinin verimi ile lastiklerin yu ...

Okuyun›

Lastik sırtı merkezinde anormal aşınma

Pratik tavsiyeler

Lastiklerinizin durumunu kontrol ettiğinizde çukur şeklinde bir aşınma fark edebilirsiniz. Lastik sı ...

Okuyun›

Yatırımları optimize etmeye yönelik filo takibine genel bir bakış

Filo Yönetimi

Bir yarı römorkta kullanılan bütün lastikler, 10.000 Avro'ya kadar ulaşabilen, hatta bu miktarı aşab ...

Okuyun›

Tasarruf ve güvenlik için basınç değerlerine dikkat edin

Lastik bakımı

Binek araç lastikleri ile karşılaştırıldığında sürekli olarak çok daha ciddi zorlanmalara maruz kala ...

Okuyun›