RFID Çipi RFID çipi bir takım verileri gerçek zamanlı olarak takip etmeye imkan sağlıyor - Fotoğraf telif hakkı ©: rezulteo transport

Ağır vasıtalara yönelik yeni lastiklerin dayanıklılığını arttırmak ve yuvarlanma direncini düşürmek için Michelin, Energy Flex adıyla yeni bir karkasın lansmanını gerçekleştiriyor.

Küçük bir çip ama büyük bir fark

Sık sık lastiklerin bakımının ne kadar önemli olduğunu söyleriz: Aşınma seviyesi ve basınç ayarının kontrolü, lastik rotasyonu, ters montaj, rot-balans ayarı, ... Buna karşılık bütün bu işlemler nedeniyle ağır vasıtanın hizmet dışı kalma maliyetini göz ardı ederiz. Bu kayıp, optimize edilen kullanım ömrü ve kilometre ömrü verimi sayesinde uzun vadede telafi ediliyor ancak hala gerçek ve ölçülebilir nitelikte bir zarar söz konusu. Lastiklerin kontrol süresini düşürmek ve izlenebilirliğini kolaylaştırmak amacıyla birçok lastik imalatçısı radyo dalgaları ile çalışan tanımlama çipleri geliştirdi. Söz konusu çip birkaç santimetre büyüklüğünde olup ağırlığı yerine getirdiği işlevlere bağlı olarak yaklaşık yarım gram ile elli gram arasında değişiyor. Halbuki bu materyaller kullanıma sokulmadan önce Michelin tarafından yedi yıllık bir geliştirme sürecinin tamamlanmasını ve altı bin kilometrelik deneme sürüşlerinin gerçekleştirilmesini gerektirdi. Bu cihazların kullanımı imalatçıdan imalatçıya değişse de basit çalışma prensipleri filo yöneticileri için kolaylık sağlar. RFID (Radyo Frekansı ile Tanımlama Cihazı) çipiveri depolaması ve aktarımı için kullanılan bir cihazdır. Normalde lastik yanağında bulunan ancak kimi zaman silinebilen veya bir çift lastik takımında iç lastik olarak kullanıldığı için okunamayan lastik ile alakalı tüm bilgileriiçerisinde taşıyabilir.

RFID çipi Fotoğraf telif hakkı ©: rezulteo transport

Markaya göre değişen yöntemler

RFID çipi teknolojisinin lastiklere entegre edilmesi yeni bir uygulama değil çünkü Regional RHT II RFIDlastiklerinde bu materyali kullananGoodyear, Amerika Birleşik Devletleri'nde organize edilen NASCAR otomobil şampiyonalarında bu teknolojiyi birkaç senedir zaten kullanmakta.

Fakat RFID çiplerinin ağır vasıta dünyasında satışa sunulması çok daha yeniMichelin bu alandaki açılışı 2012 Londra Olimpiyatları çerçevesinde ticari otobüslerde kullanılan X InCity lastikleri ile gerçekleştirdi. Bu lastiklerdeRFID çipi, imalat sırasında TMPS (gerçek zamanlı lastik basıncı kontrol sistemi) eşliğindelastiğe entegre ediliyor. Lastik özelliklerinin tespit edilmesini kolaylaştırmaya ek olarak bu cihaz lastik sıcaklığı ile basınç değerini okumaya da olanak veriyor. Bunun için barkod okuyucuya benzer taşınabilir bir cihazı lastiğe yaklaştırmak yeterli. Lastik hakkındaki bilgileri güncellemek üzere çipe "veri yazmak" da mümkün. Bu teknoloji diş açma ve yeniden kaplama işlemlerine engel olmaz ve pil değiştirilmesini gerektirmez zira kullanım ömrü lastiğinkinden daha uzundur.

Pirelli markasıfarklı bir sistemkullanmakta olup lastiğin arka tarafındaki dış yüzeye yapıştırılan bir cihaz sunuyor. Bu cihaz içerisinde bir RFID çipi ile sıcaklık ve basınç sensörleri bulunuyor. Veriler hem araç sabit haldeyken indirilebiliyor hem de GPRS, GSM veya uydu bağlantısı aracılığıyla sürüş sırasında bir bilgisayara aktarılabiliyor.

Bu yazı işinize yaradı mı?

Bu makalede bahsedildi

Aynı konu hakkındaki diğer yazılar

Tasarruf ve güvenlik için basınç değerlerine dikkat edin

Lastik bakımı

Binek araç lastikleri ile karşılaştırıldığında sürekli olarak çok daha ciddi zorlanmalara maruz kala ...

Okuyun›

Lastik yanaklarının söyledikleri

Ağır vasıta lastiği

Bir lastiğin iç ve dış duvarlarına lastik yanakları denir. Dış yanak üzerinde lastiğin türünü, özell ...

Okuyun›