Yeni lastikler : Lastik üreticilerinin en son ürünleri - Michelin CrossClimate, hem yaz hem de kış lastiği
Center

Michelin CrossClimate, hem yaz hem de kış lastiği

Yeni lastikler 09.03.2015, Berk

CrossClimate modeliyle Michelin, hem yaz mevsiminde hem de kış mevsiminde yüksek performans sergileyen bir lastik sunarak otomobil sürücülerinin hayallerini gerçeğe dönüştürmeyi arzuluyor. Söz konusu lastiğin özellikleri bir dört mevsim lastiğine oldukça yakın görünüyor. Ancak sonuç son derece farklı.

Michelin CrossClimate ay manzarası Yaz lastiği ile kış lastiği arasındaki mükemmel uzlaşma Michelin CrossClimate mi? - Telif hakkı © : Michelin

Bir dört mevsim lastiği mi? 

Lastik dünyasının her daim teknik sınırlamalar ile yüzleşmek zorunda kaldığı bir konu vardır: Bir yaz lastiği kış mevsiminde yüksek performans göstermez ve bir kış lastiği ise yaz mevsiminde performans kaybı yaşar.

En yüksek dikkati mevsimsel performansa veren lastik imalatçıları bu eksikliği dört mevsim lastikleri ile tamamlamak zorunda kalıyor. Teoride bu tür lastikler ile çok sayıda otomobil sürücüsünün ihtiyaçlarına yanıt verebilecek mükemmel bir ürün sunulması planlanıyor. Ancak uygulamada dört mevsim lastikleri her alanda vasat bir performans ortaya koymakla nam saldıkları için geniş bir tüketici kitlesi bulamıyor. CrossClimate ise her alanda güzel bir performans sergileme hedefine sahip.

Otomobil sürücülerinin alışkanlıklarını inceleyen ve onların gerçek ihtiyaçlarının neler olduğunu sorgulayan Michelin, CrossClimate modelini yaratmaya karar verdi. 
Michelin bu ürünün klasik dört mevsim lastikleri ile doğrudan bir ilişkiye sahip olduğunu ideolojik olarak reddediyor. Sebebi ise çok basit; dört mevsim lastikleri genelde yaz şartlarında kullanıma uyarlanmış kış eğilimli lastiklerden oluşuyor. Ancak Michelin kendi modelini tasarlarken bunun tam tersi yönde ilerledi: Yaz sürüşüne yönelik bir lastiği kış şartlarında kullanıma uyumlu bir ürün haline getirdi. Bu farklılık kayda değer bir öneme sahip.

Bu lastik ile ilgili şaşırtıcı ilk şey yanaklarında "3PMSF" işaretlemesini görüyor olmamız. Bu işaretleme, kış lastiklerine verilen bir sertifika olup, lastiğin kış şartlarında güzel sürüş özelliklerine sahip olduğunu ortaya koyuyor. Buna karşılık Michelin, CrossClimate'ın gerçek bir kış lastiği ile boy ölçüşme iddiasında olmadığını ve hedef kitlenin bu tür lastikler arayan kullanıcılar olmadığını belirtiyor.

Bu model piyasada mevcut olan spesifik bir ihtiyacı karşılamaya yönelik: Değişken hava şartları ve zaman zaman kar ile karşılaşabilecek olan ancak bütün sene yoğun olarak "çıplak asfalt" üzerinde sürüş gerçekleştiren otomobil sürücülerinin ihtiyacı.

 

Teknik anlamda mükemmel bir uzlaşmaya mı yaklaşılıyor?

Teknik açıdan bir yaz lastiği ile bir kış lastiğinden beklenen özellikler birbiriyle çelişir. Michelin, birbirinin zıttı olan bu özellikler arasındaki uzlaşım açısından çığır açtığını ve her türlü koşulda daha önce eşi benzeri görülmemiş performans dengesi sunan bir lastik geliştirdiğini beyan ediyor. Sahip olduğu performans özellikleri sayesinde bu lastiğin bir otomobil sürücüsünün karşılaşabileceği yol şartlarından her birinde yeterli güvenlik seviyesi sunması bekleniyor. Özet olarak karşımızda hem yaz mevsiminde hem de kış mevsiminde yüksek performans sergileyen bir lastik duruyor.

Michelin, aynı zamanda kış ve dört mevsim lastiklerinde genel olarak görülebilen tüm performans kusurlarının üstesinden gelindiğini açıklıyor. Bu kusurlar arasında düşük enerji verimliliği, yaz lastiklerine oranla kuru zeminde çok daha uzun frenleme mesafeleri, vb. bulunuyor.

Görünüm açısından lastik sırtı yönlü bir desene sahip. Yani genelde kış lastiklerinde görülen bir tasarım uygulanıyor zira yaz lastiklerinde daha çok asimetrik desen kullanılır.

Michelin CrossClimate lastik sırtıTelif hakkı © : rezulteo

Sıcaklıklar 7°C'nin altına düştüğünde sertleşmeyi önlemekle beraber yaz şartlarında da direncini koruyan malzemeler lastik hamurunda kullanılıyor. Şimdiye kadar böyle bir performansın yakalanabileceği düşünülmüyordu.

Lastik sırtı CrossClimate'ın büyük ihtimalle en önemli özelliği durumunda. Desenin hemen altında kullanılan yeni bir materyal enerji verimliliğini arttırırken kendi kendini bloke eden 3 boyutlu kılcal kanallar hem kuru zeminde kusursuz bir rijitlik (ve dolayısıyla hassas sürüş) sağlıyor hem de kar üzerinde pençe etkisi (ve dolayısıyla üstün hareket kabiliyeti) temin ediyor.

 

Test

Böylesine bir teorik sunumun ardından CrossClimate'ı deneyimlemek ve bir taraftan yaz lastikleri ile kıyaslamak diğer taraftan karlı bir yolda test etmek için gerçek bir sabırsızlık yaşadık.

Test aracımız olan Peugeot 308'in direksiyonuna geçerek kuru asfalt üzerinde kat ettiğimiz ilk kilometreler bu Fransız lastik imalatçısının iddialarını doğrular nitelikteydi: Lastiğin sergilediği sürüş özellikleri bir yaz lastiğininkine son derece yakın. CrossClimate, kış lastiklerinin hafiften süngerimsi yapısına ve yüksek gürültü seviyesine de sahip değil. Virajlar ile düzlükleri bir araya getiren ve rakım arttıkça daha düşük sıcaklıklar sunan Faucille yokuşunu çıkarken dahi oldukça hassas bir sürüş ile tamamen sessiz bir deneyim sunuyor.

Bu klasik sürüş şartlarından sonra kısmen taze karla (10 ile 15 cm arası kalınlık) kısmen ise sıkışmış ve buzlu kar ile kaplı yollar ile yüzleşildi. Bu şartlarda CrossClimate bizlere hareket kabiliyeti ve frenleme alanlarında etkileyici bir izlenim kazandırdı. Harika bir güvenlik seviyesi sunuyor ve bu tür yollarda gönül rahatlığıyla sürüş gerçekleştirmeye imkan tanıyor. Ancak objektif olarak baktığımızda bu şartlar altında klasik bir kış lastiği ile yarışamayacağı aşikâr ve yanal kavrama açısından klasik bir kış lastiği kadar etkili görünmüyor. Ancak bunda şaşılacak bir durum yok. 

Michelin CrossClimate kar üzerindeTelif hakkı © : rezulteo

Bu yol sürüşüne ek olarak Michelin karşılaştırma testleri gerçekleştirmemize de izin verdi. Kuru zemin üzerinde frenleme ve ıslak zeminde kavrama alanlarında gerçekleştirilen bir karşılaştırmada Energy Saver +  lastiğine denk bir sürüş deneyimi yaşıyoruz, ki hatırlatmak isteriz bahsi geçen model şehir araçlarına ve kompakt araçlara yönelik önde gelen yaz lastiklerinden biridir.

 

Sonuç olarak

Michelin bu ürünü ile çıtayı kuşkusuz çok yukarı çıkardı. CrossClimate ile kat ettiğimiz kilometreler bizde oldukça olumlu bir izlenim bıraktı. Bu lastiğin performans özellikleri Michelin'in talebi üzerine Alman test kuruluşları (Tüv Süd, Degra, Utac) tarafından da değerlendirildi. Onların elde ettiği sonuçlar bizim tespitlerimiz ile aynı yönde.

 

CrossClimate piyasaya 2015 baharında çıkacak ve 15 inç ile 17 inç arasında değişen 23 farklı boyut ile kompakt ve sedan araçlarda en çok kullanılan boyutları kapsıyor olacak. İlerleyen aylarda boyut yelpazesinin daha da genişletilmesi planlanıyor.