Yeni lastikler : Lastik üreticilerinin en son ürünleri - Yokohama AD08R, Rezulteo tarafından kapsamlı bir testten geçirildi
Center

Yokohama AD08R, Rezulteo tarafından kapsamlı bir testten geçirildi

Yeni lastikler 10.09.2014, Deniz

Yarı slick lastikler kategorisinde Yokohama markası her zaman bir referans görevi görmüştür. Bu markanın en son ürünü AD08R'nin sunduğu ciddi performans potansiyelini Magny Cours pistinde gerçekleştirilen Mitjet 2l dayanıklılık yarışı sırasında görme şansını yakaladık.

Yokohama Advan AD08R Rezulteo, Magny-Cours pistinde Yokohama Advan AD08R ile yarışıyor - Telif hakkı © : rezulteo

Japon lastik imalatçısı Yokohama geniş ve zengin bir ürün gamını müşterilerine sunuyor. Buna karşılık marka, özellikle spor ve ultra-yüksek performans gamlarında ün salmıştır ve bu ününü sonuna kadar hak etmektedir.

Yokohama, yarı slick lastikler kategorisinde pist koşularının ve diğer birçok yarış ile tek kişilik formula organizasyonlarının gerçek yıldızları haline gelmiş olan A032R ve A048 isimli vazgeçilmez ürünlere sahip.

AD08 modelinin yerini alan Advan Neova AD08R yukarıda bahsedilen iki lastiğe oldukça yakın radikalliğe sahip bir lastik olmakla beraber su tahliyesini kolaylaştıran daha geniş bir kanal yapısına sahip.

Bu lastiğe ayırdığımız makalede bu ürüne ait tüm teknik özellikleri bulabilirsiniz

 

Gerçek sürüş şartlarında bir test

Yokohama Fransa, bu lastiği optimal şartlarda test etme imkanını bizlere verdi. Magny-Cours pistinde gerçekleştirilen Mitjet dayanıklılık yarışı lastik özelliklerini en ince noktasına kadar değerlendirebilmek açısından avantajlı bir test formatı niteliğindeydi. 

Yokohama AD08R, Mitjet'teTelif hakkı © : rezulteo

 

Lastik takımı

Her ne kadar AD08R bir yol lastiği olsa da Yokohama bizlere bunu gerçek bir yarış otomobilinde test etme şansını verdi: Mitjet 2L.

Boru şasi şeklinde bir iskelete sahip bu prototip 2 litrelik Clio RS 4 motoru ile 200 beygirin üzerinde bir güç üretiyor. Bütün bu motor gücü vites değiştirme mekanizması ile arka tekerlere aktarılıyor. Ağırlık açısından, bu otomobil çalışır vaziyette 800 kilograma yaklaşıyor.

Bir binek araç lastiğini değerlendirmek için bir Mitjet kullanılması birçok avantaj sağlıyor. Öncelikle, bu araç genel mimarisi ve boyutu itibarıyla bir binek araca oldukça benzer durumdadır. Buna ilaveten, söz konusu araç, formatı sayesinde kavrama, dayanıklılık ve aşınma alanlarında lastiğin sınırlarını zorlayabilecektir.  

Bu doğrultuda Mitjet'ler 255 40R18 boyutunda AD08R lastikleri ile donatılmıştır. Her bir otomobil 7 farklı yarışta (testler, sıralama turları, yarış) 50 saatlik toplam bir sürüş süresine denk gelen tam bir sezonu kendilerine verilen 8 lastik ile sonlandırma hedefine sahiptir.

Mitjet 2l, pit alanındaTelif hakkı © : rezulteo

 

İlk temas 

Vites değiştirme mekanizmasına alışıldığı andan itibaren Mitjet, tasarımından kaynaklanan sert sürüşe rağmen sıradan bir spor araç hissi veriyor. Bununla birlikte yarışın başlamasından önce piste alışmak amacıyla ön sürüş seanslarının gerçekleştirilmesi şart.

İlk sıralama turları Yokohama AD08R'nin nispeten hızlı bir şekilde ısındığını gösteriyor. Lastiğin optimal kavrama eşiğine ulaşması için birkaç viraj almak yetiyor. Daha ilk test koşusu ile aracın ve lastiklerin potansiyeline dair ciddi göstergeler elde ediliyor ve bütün yürüyen aksamın birbiriyle uyumuna dair bir fikir ediniliyor.

Bizim Mitjet aracımızın genel bir kontrolünü yapmak amacıyla pit alanında gerçekleştirilen bir mola sırasında nötr geometri ve mükemmel basınç ayarı sayesinde lastiklerin tamamen düz bir şekilde aşındığı tespit ediliyor. Bu sırada yarış boyunca izlenecek stratejiyi de belirlemek mümkün oldu çünkü kokpiti Motorsport dergisinden bir gazeteci meslektaş ve Yokohama Fransa'nın CEO'su Patrick Lhoste ile paylaşmam gerekiyordu. Her biri 3 saat sürecek olan 2 yarış etabı boyunca her 40 dakikada bir direksiyonu sırayla birbirimize bırakmayı planlıyoruz. 

Mitjet 2l, Magny-Cours pistindeTelif hakkı © : rezulteo

 

AD08R'nin yarış ile testi

Son derece deneyimli katılımcıların yer aldığı Mitjet isimli bu formula organizasyonu sıradan bir Pazar gezisinden son derece uzak. Dolayısıyla hem bir taraftan bu yarışın ciddiyetinin farkına varmak hem de diğer taraftan buradaki asıl amacımızın AD08R'nin kapasitelerini ekstrem şartlarda değerlendirmek olduğunu unutmamak gerekiyor.

Tüm pist yarışı meraklılarının bildiği gibi yolda kullanımı onaylanmış lastikler ile pist üzerinde 40 dakikalık turlar atmak oldukça zordur. Bu tür lastikler genelde aşırı derecede ısınır ve bunun doğrudan bir sonucu olarak işlevselliklerini tamamen kaybederler.

Dolayısıyla bu Japon lastiğinin her an limitine dayanmasını bekliyorduk (Özellikle de direksiyona benim geçeceğim anlar)! Mitjet'in kokpitinde yerimi aldığımda lastikler 1 saatin üzerinde bir süredir yarıştaydı. Buna rağmen altımdaki araç sıralama turlarındaki kadar diri, hassas ve etkili görünüyordu.

İlk turlarımı piste uygun bir strateji geliştirmek ve diğer katılımcıların ritmine uyum sağlamak amacıyla kullandım. Magny-Cours F1 pisti zorlu bir çizgide ilerliyor ve orta sınıf güçlü araçlara yönelik bir tasarıma sahip. Araca monte edilen bir kameranın kaydettiği görüntülerden oluşan aşağıdaki video ile pisti kendi gözlerinizle görebilirsiniz: 

Bazı hızlı alanlar lastikleri gerçekten zorlu bir sınamadan geçiriyor. Burada aklımıza özellikle düz bir çizgi sonrasında 5. viteste dönülen geniş viraj geliyor. Pistin bu hızlı bölümünde AD08R'nin sunduğu tutunma performansı hassas, akıcı ve örnek niteliğinde. Araç optimal çizgide kalıyor ve sabit bir kavrama kabiliyetine sahip. Kimi zaman oluşan kaymaların ise sürüş deneyimine katkı sağladığı söylenebilir.

Nürburgring ve Imola şikanlarında yanal araç hakimiyetinde hata bulmak oldukça zor. Aynı şekilde ani frenlemeler sırasındaki kavrama ve viraj çıkışlarındaki hareket kabiliyeti de oldukça başarılı.

Bizleri en çok şaşırtan tespit ise lastiklerin yarıştan nispeten az bir aşınma ile çıkmış olması ve özellikle de 30°C'nin üzerine çıkan bir ortam sıcaklığına rağmen atılan turlar boyunca lastiklerin sabit bir kavrama performansı sunmaya eğilimli olması.

Lastiğin ortaya koyduğu sürüş deneyimi o kadar eşsiz ve tatmin edici ki ekibimizin nihai sınıflandırmanın ortalarındaki onur verici konumu yalnızca bir anekdot olarak kalıyor.

 Şu slayt gösterisini izleyerek yarışa tanık olabilirsiniz:

 

Sonuç olarak

Genel itibarıyla gözlemlenen performans özellikleri olumlu, hatta son derece olumlu. AD08R, çok amaçlı, yüksek performanslı ve dayanıklı bir lastik. Son derece ideal bir ekipman olarak karşımıza çıkan bu lastiğin sınırları zorlayan bir ürün arayışında olan sportif sürüş ve pist yarışı meraklılarını tatmin edeceğini düşünüyoruz.

Gözlemlenen sürüş hissinin ve performans özelliklerinin kısmen kullanılan aracın karakteristiklerine bağlı olduğu doğru. Ancak söz konusu lastik, benzer şartlarda kullanılan bir binek araçta da kendine özel niteliklerini koruyacaktır. Yalnızca aracın mimarisine, ağırlığına ve geometrisine bağlı olarak bir takım ufak farklılıkların görülmesi mümkündür. 

 

Özellikle bu yarışa katılmamıza ve AD08R'yi sıradışı şartlarda test etmemize imkan veren Yokohama Fransa'dan Patrick Lhoste'a teşekkürlerimizi sunuyoruz. Konukseverlikleri ve sergiledikleri takım ruhu nedeniyle Mitjet organizasyonu ekibine ve diğer katılımcı ekiplere selamlarımızı gönderiyoruz.